Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Kunnskap, læring og utvikling i organisasjoner
MKL120
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Kunnskap, læring og utvikling i organisasjoner

MKL120

Emnet bygger på foregående emne (MKL110), og vil gi studentene innsikt i ulike perspektiver på kunnskap, læring og utvikling i organisasjoner. Dette inkluderer læringsteorier på individ, gruppe og organisasjonsnivå. Kunnskapsdeling, kunnskapsutvikling og læring knyttes til ulike typer sosiale og organisatoriske praksiser. Målet er at studentene skal utvikle forståelse for hvordan ulike faktorer påvirker lærings- og utviklingsprosesser i organisasjoner, og dernest være drivere for utvikling og læring i egen organisasjon. Emnet vil ha et praktisk utgangspunkt, der studentene skal reflektere over hvordan egen organisasjon utvikler sitt læringsmiljø. Videre skal studentene ved hjelp av kritisk refleksjon og ulike teorier utvikle forståelse av egen og andres ledelsespraksiser. Det vil også gjøres bruk av andre relevante case. Studentene trenes på å utvikle seg som endringsagenter mot målet om å bli reflekterte praktikere.

En av samlingene vil gjennomføres på Copenhagen Business School sin campus i København.

I samsvar med forskriftene av 2005 om krav til mastergrad fra Utdannings- og forskningsdepartementet §5: Krav til erfaringsbasert mastergrad på 90 eller 120 studiepoengs omfang er opptakskravene:

  • bachelorgrad
  • cand.mag.grad
  • annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang
  • utdanning som i henhold til § 3-5 i lov om universitet og høgskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp

Fordi dette er en erfaringsbasert master kreves i tillegg til krav om utdanning minst to års relevant yrkespraksis. Institusjonen fastsetter hva som er relevant yrkespraksis. Relevant praksis vil i denne sammenheng være dokumentert kompetanse innenfor ledelses- og organisasjonsfeltet.

Bestått MKL110 (inkludert godkjente arbeidskrav).

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om ulike perspektiver på kunnskap og forståelse av læring, organisasjonslæring og organisasjonsutvikling
  • kan analysere hva som fremmer og hindrer læring i organisasjoner og har inngående kunnskap om hvilken betydning kunnskap har i organisasjonspraksis
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor fagområdet
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i læringsteori og teorier om utvikling og endring i organisasjoner
  • har gjennom deltakelse på studiesamling i utlandet avansert kunnskap om nasjonale/nordiske og internasjonal forskning, teorier og temaer rettet mot kunnskapsledelsesfeltet.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan reflektere, diskutere og analysere og forholde seg kritisk til læringsrelaterte problemstillinger ved hjelp av ulike teoretiske perspektiver
  • kan bruke relevante metoder for organisasjonsutvikling på en selvstendig måte
  • kan arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til læring og kunnskapsanvendelse i arbeidslivet
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset prosjekt under veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å skape læring og kunnskapsutvikling i egen organisasjon
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til læring- og utviklingsprosesser med både spesialister og allmennhet
  • kan bidra til nytenkning og innovasjon gjennom å anvende kunnskap om læring og ledelse, og opptre som utviklingsagent i egen organisasjon
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig og beherske fagområdets sentrale terminologi
  • kan anvend kunnskap om viktig drivere knyttet til utviklingen av et bærekraftig kunnskapssamfunn både nasjonalt og internasjonalt
  • kan anvende ervervet kunnskap gjennom deltakelse på studiesamling i utlandet
Se studieplan.
Obligatorisk teoriemne.
Forelesninger, case, veiledning, seminarer, ulike former for gruppearbeid; diskusjoner, praktiske øvinger, reflekterende team, responsgrupper.

Obligatorisk arbeidskrav - alle arbeidskrav må være godkjent for å få gå opp til eksamen

  • 2 obligatoriske paper.

Endelig vurdering:

  • Hjemmeeksamen, gruppe, 5 Dager, karakterskala A-F, teller 100%

Gruppe 2-3 studenter. Eksamen i desember. To sensorer, hvorav minst én ekstern sensor.

Alle.