Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Sentrale prosesser i ledelse av kunnskap
MKL210
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Sentrale prosesser i ledelse av kunnskap

MKL210
Emnet bygger på foregående emner (MKL110 og MKL120), og tar sikte på å gi studentene kunnskap om hvordan ulike former for strategi-, innovasjons- og kreativitetsprosesser kan forstås og ledes. Emnet inkluderer en inngående drøfting av strategibegrepet, der både generiske og ressursbaserte strategier vil bli gjennomgått. Emnet vil også gi kunnskap om ulike perspektiver på kreativitet og innovasjon som støtte i kunnskapsprosesser. Videre vil studentene få innsikt i hvordan materialitet, teknologi og kommunikasjon påvirker og former menneskelig aktivitet i organisasjoner. Det vil bli lagt vekt på praktiske problemstillinger der ledelsesutfordringer knyttet til emnets sentrale temaer (strategi, kreativitet, innovasjon, materialitet, teknologi og kommunikasjon) vil bli diskutert og analysert. Studentene vil bli ytterligere trenet på sin evne til kritisk drøfting og refleksjon og sin evne til å trekke inn flere perspektiver i analysearbeid. Emnet skal sette studentene i stand til å opptre som reflekterte praktikere.

I samsvar med forskriftene av 2005 om krav til mastergrad fra Utdannings- og forskningsdepartementet §5: Krav til erfaringsbasert mastergrad på 90 eller 120 studiepoengs omfang er opptakskravene:

  • bachelorgrad
  • cand.mag.grad
  • annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang
  • utdanning som i henhold til § 3-5 i lov om universitet og høgskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp

Fordi dette er en erfaringsbasert master kreves i tillegg til krav om utdanning minst to års relevant yrkespraksis. Institusjonen fastsetter hva som er relevant yrkespraksis. Relevant praksis vil i denne sammenheng være dokumentert kompetanse innenfor ledelses- og organisasjonsfeltet.

Bestått MKL110 og MKL120 (inkludert godkjente arbeidskrav).

Kandidaten skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om de sentrale prosesser i ledelse av kunnskap, slik som strategi, kreativitet, innovasjon, materialitet, teknologi, og kommunikasjon
  • har inngående kunnskap om emnets ulike vitenskapelige teorier og metoder
  • Har avansert kunnskap knyttet til spørsmål om bærekraftige kunnskapssamfunn og sentrale prosesser i ledelse av kunnskap
  • kan analysere faglige problemstillinger om sentrale prosesser i ledelse av kunnskap ved bruk av teori om strategi, kreativitet, innovasjon, materialitet, teknologi, og kommunikasjon
  • kan anvende kunnskap om sentrale prosesser i kunnskapsledelse slik som strategi, kreativitet, innovasjon, materialitet, teknologi, og kommunikasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til de ulike teorier og perspektiver om sentrale prosesser i ledelse av kunnskap
  • kan analysere og diskutere ulike teorier, og arbeide selvstendig med praktisk problemløsning
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt med bruk av ulike forskningsmetoder
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt (prosjektoppgave) under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante faglige og praktiske problemstillinger knyttet til sentrale prosesser i ledelse av kunnskap
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen strategi, kreativitet, innovasjon, materialitet, teknologi, og kommunikasjon for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter (inkludert prosjektoppgaven)
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker emnets termologier
  • kan kommunisere om sentrale prosesser i ledelse av kunnskap med både spesialister og allmenheten
  • Kan bidra til nytekning og i innovasjonsprosesser
Se studieplan.
Obligatorisk teoriemne.
Forelesninger, case, veiledning, seminarer, ulike former for gruppearbeid; diskusjoner, praktiske øvinger, reflekterende team, responsgrupper.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og klassens time. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Endelig vurdering:

  • Oppgave, gruppe, karakterskala A-F, teller 0%

Skriftlig gruppeoppgave. To sensorer, hvorav minst én ekstern sensor.

Muntlig høring avholdes etter innlevering av oppgaven. Det settes en karakter på oppgaven, som kan justeres på grunnlag av den muntlige høringen. Oppgaven må være vurdert til bestått før muntlig høring avholdes.

  • Muntlig eksamen, individuell, karakterskala A-F, teller 100%

To sensorer, hvorav minst én ekstern sensor.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk