Sentrale prosesser i ledelse av kunnskap
I samsvar med forskriftene av 2005 om krav til mastergrad fra Utdannings- og forskningsdepartementet §5: Krav til erfaringsbasert mastergrad på 90 eller 120 studiepoengs omfang er opptakskravene:
- bachelorgrad
- cand.mag.grad
- annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang
- utdanning som i henhold til § 3-5 i lov om universitet og høgskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp
Fordi dette er en erfaringsbasert master kreves i tillegg til krav om utdanning minst to års relevant yrkespraksis. Institusjonen fastsetter hva som er relevant yrkespraksis. Relevant praksis vil i denne sammenheng være dokumentert kompetanse innenfor ledelses- og organisasjonsfeltet.
Bestått MKL110 og MKL120 (inkludert godkjente arbeidskrav).
Kandidaten skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om de sentrale prosesser i ledelse av kunnskap, slik som strategi, kreativitet, innovasjon, materialitet, teknologi, og kommunikasjon
- har inngående kunnskap om emnets ulike vitenskapelige teorier og metoder
- Har avansert kunnskap knyttet til spørsmål om bærekraftige kunnskapssamfunn og sentrale prosesser i ledelse av kunnskap
- kan analysere faglige problemstillinger om sentrale prosesser i ledelse av kunnskap ved bruk av teori om strategi, kreativitet, innovasjon, materialitet, teknologi, og kommunikasjon
- kan anvende kunnskap om sentrale prosesser i kunnskapsledelse slik som strategi, kreativitet, innovasjon, materialitet, teknologi, og kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til de ulike teorier og perspektiver om sentrale prosesser i ledelse av kunnskap
- kan analysere og diskutere ulike teorier, og arbeide selvstendig med praktisk problemløsning
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt med bruk av ulike forskningsmetoder
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt (prosjektoppgave) under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante faglige og praktiske problemstillinger knyttet til sentrale prosesser i ledelse av kunnskap
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen strategi, kreativitet, innovasjon, materialitet, teknologi, og kommunikasjon for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter (inkludert prosjektoppgaven)
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker emnets termologier
- kan kommunisere om sentrale prosesser i ledelse av kunnskap med både spesialister og allmenheten
- Kan bidra til nytekning og i innovasjonsprosesser
Endelig vurdering:
- Oppgave, gruppe, karakterskala A-F, teller 0%
Skriftlig gruppeoppgave. To sensorer, hvorav minst én ekstern sensor.
Muntlig høring avholdes etter innlevering av oppgaven. Det settes en karakter på oppgaven, som kan justeres på grunnlag av den muntlige høringen. Oppgaven må være vurdert til bestått før muntlig høring avholdes.
- Muntlig eksamen, individuell, karakterskala A-F, teller 100%
To sensorer, hvorav minst én ekstern sensor.