Musikk 1 for 1.-10.trinn, del 1
Lærerutdanning eller tilsvarende.
For å bli omfattet av stipend- og vikarordningen, er det frist for å søke via Udirs søknadssystem 1.mars.
10.mars åpnes det for søking via Nord universitet. Dette gjelder også for deltakere utenfor stipend- og vikarordningen, hvor tilbud gis under forutsetning av ledige plasser.
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om hvordan musikk fra fortiden påvirker dagens musikk
- har grunnleggende kunnskap om arbeidsmåter og metoder i begynneropplæring i musikk
- har grunnleggende kunnskap om undervisningsforløp når det gjelder å utøve, skape og oppleve musikk
- har grunnleggende kunnskap om analoge og digitale verktøy
- har grunnleggende kunnskap om kreative læreprosesser
- har grunnleggende kunnskap om relevante fagbegreper i skapende arbeid og i refleksjon over prosesser og resultater
Ferdigheter
Studenten
- kan uttrykke seg gjennom stemme og sang, spill og bevegelse alene og sammen med andre
- kan skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder gjennom kreativ utforsking
- kan ta i bruk grunnleggende ferdigheter i musikkopplæringen
- kan bruke digitale verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke musikk i tverrfaglig undervisning og tema- og prosjektarbeid
- kan gjennom musikkundervisningen aktivisere og stimulere elevenes evner til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisning på 1. - 10. trinn
Studiet er samlingsbasert.
Den praktiske og teoretiske undervisningen vil bestå av studentaktive læringsformer i grupper og klasse.
Studenten vil få erfaring gjennom prosjektarbeid, skapende læreprosesser i tillegg til diskusjoner, forelesninger, selvstudier og egenøving.
Det vil være tre samlinger hvert semester, og hver samling går over 3 dager. Mellom samlingene er det undervisning og veiledning via Skype eller lignende plattformer etter nærmere avtale.
Den praktiske og teoretiske undervisningen vil bestå av studentaktive læringsformer i grupper og klasse knyttet til sang, spill og bevegelse samt komponering og lytting. Didaktiske og pedagogiske tema vil være tett forbundet med de praktisk utøvende musikalske temaene. Faglig fordypning, kritisk refleksjon og relevante profesjonsfaglige digitale verktøy inngår i dette.
Det kreves obligatorisk deltakelse (OD) i all undervisning med minimum 80 prosent frammøte for å få avsluttende vurdering i emnet.
Arbeidskrav (AK) må være godkjent for å få avsluttende vurdering i emnet.
Oppgave (OP/O): Musikkdidaktikk. Bestått/ikke bestått