Emnebeskrivelse for 2022/23
Musikk 1 for 1.-10.trinn, del 1
MUS1049
Emnebeskrivelse for 2022/23

Musikk 1 for 1.-10.trinn, del 1

MUS1049
Undervisningen gir grunnleggende musikkopplæring både teoretisk og praktisk gjennom å utøve musikk (sang, dans og spill), lage musikk, oppleve musikk og å se dette i sammenheng med kulturen den springer ut av.Emnet vil også gi studentene grunnleggende innsikt i musikk som fag i grunnskolen. Fokus vil være rettet mot pedagogen som leder, veileder og inspirator.
Undervisningen gir grunnleggende musikkopplæring både praktisk og teoretisk gjennom å skape, utøve og oppleve musikk (sang, dans og spill) og å se dette i sammenheng med kulturen den springer ut av. Faget inviterer til utvikling av estetiske, kreative og skapende evner. Dette skal også gi studentene en forståelse av musikkens betydning for folkehelse og livsmestring. Opplæring i demokrati, ytringsfrihet og etikk knyttes til musikalsk samhandling, kommunikasjon og musikkglede.

Lærerutdanning eller tilsvarende.

For å bli omfattet av stipend- og vikarordningen, er det frist for å søke via Udirs søknadssystem 1.mars.

10.mars åpnes det for søking via Nord universitet. Dette gjelder også for deltakere utenfor stipend- og vikarordningen, hvor tilbud gis under forutsetning av ledige plasser.

Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskravet.

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om hvordan musikk fra fortiden påvirker dagens musikk
  • har grunnleggende kunnskap om arbeidsmåter og metoder i begynneropplæring i musikk
  • har grunnleggende kunnskap om undervisningsforløp når det gjelder å utøve, skape og oppleve musikk
  • har grunnleggende kunnskap om analoge og digitale verktøy
  • har grunnleggende kunnskap om kreative læreprosesser
  • har grunnleggende kunnskap om relevante fagbegreper i skapende arbeid og i refleksjon over prosesser og resultater

Ferdigheter

Studenten

  • kan uttrykke seg gjennom stemme og sang, spill og bevegelse alene og sammen med andre
  • kan skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder gjennom kreativ utforsking
  • kan ta i bruk grunnleggende ferdigheter i musikkopplæringen
  • kan bruke digitale verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke musikk i tverrfaglig undervisning og tema- og prosjektarbeid
  • kan gjennom musikkundervisningen aktivisere og stimulere elevenes evner til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisning på 1. - 10. trinn
Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. I forbindelse med digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studenten må selv dekke kostnader til dette. I tillegg kommer kostnader knyttet til semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk

Studiet er samlingsbasert.

Den praktiske og teoretiske undervisningen vil bestå av studentaktive læringsformer i grupper og klasse.

Studenten vil få erfaring gjennom prosjektarbeid, skapende læreprosesser i tillegg til diskusjoner, forelesninger, selvstudier og egenøving.

Det vil være tre samlinger hvert semester, og hver samling går over 3 dager. Mellom samlingene er det undervisning og veiledning via Skype eller lignende plattformer etter nærmere avtale.

Den praktiske og teoretiske undervisningen vil bestå av studentaktive læringsformer i grupper og klasse knyttet til sang, spill og bevegelse samt komponering og lytting. Didaktiske og pedagogiske tema vil være tett forbundet med de praktisk utøvende musikalske temaene. Faglig fordypning, kritisk refleksjon og relevante profesjonsfaglige digitale verktøy inngår i dette.

Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Det kreves obligatorisk deltakelse (OD) i all undervisning med minimum 80 prosent frammøte for å få avsluttende vurdering i emnet.

Arbeidskrav (AK) må være godkjent for å få avsluttende vurdering i emnet.

Oppgave (OP/O): Musikkdidaktikk. Bestått/ikke bestått

Alle hjelpemidler.