Emnebeskrivelse for 2023/24
Musikk 1 for 1.-10.trinn, del 1
MUS1049
Emnebeskrivelse for 2023/24

Musikk 1 for 1.-10.trinn, del 1

MUS1049
Undervisningen gir grunnleggende musikkopplæring både praktisk og teoretisk gjennom å lage, utøve og oppleve musikk (sang, dans og spill) og å se dette i sammenheng med kulturen den springer ut av. Faget inviterer til utvikling av estetiske, kreative og skapende evner. Dette skal også gi studentene en forståelse av musikkens betydning for folkehelse og livsmestring. Opplæring i demokrati, ytringsfrihet og etikk knyttes til musikalsk samhandling, kommunikasjon og musikkglede.   
Undervisningen gir grunnleggende musikkopplæring både teoretisk og praktisk gjennom å utøve musikk (sang, dans og spill), lage musikk, oppleve musikk og å se dette i sammenheng med kulturen den springer ut av. Emnet vil også gi studentene grunnleggende innsikt i musikk som fag i grunnskolen. Fokus vil være rettet mot pedagogen som leder, veileder og inspirator. 

Lærerutdanning eller tilsvarende. 

For å bli omfattet av stipend- og vikarordningen, er det frist for å søke via Udirs søknadssystem 1.mars. 

10.mars åpnes det for søking via Nord universitet. Dette gjelder også for deltakere utenfor stipend- og vikarordningen, hvor tilbud gis under forutsetning av ledige plasser. 

Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskravet.

Kunnskap 

Kandidaten  

  • har grunnleggende kunnskap om arbeidsmåter og metoder i begynneropplæring i musikk  
  • har grunnleggende kunnskap om undervisningsforløp når det gjelder å utøve, lage og oppleve musikk  
  • har grunnleggende kunnskap om analoge og digitale verktøy  
  • har grunnleggende kunnskap om kreative læreprosesser  
  • har grunnleggende kunnskap om relevante fagbegreper i skapende arbeid og i refleksjon over prosesser og resultater  

  

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan uttrykke seg gjennom stemme og sang, spill og bevegelse alene og sammen med andre  
  • kan skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder gjennom kreativ utforsking 
  • kan bruke digitale verktøy til å lage, øve inn og bearbeide musikk  
  • kan ta i bruk grunnleggende ferdigheter i musikkopplæringen  

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisning på 1. - 10. trinn
  • kan bruke musikk i tema- og prosjektarbeid 
  • kan gjennom musikkundervisningen aktivisere og stimulere elevenes evner til å lage, oppleve, uttrykke og reflektere  
Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. I forbindelse med digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studenten må selv dekke kostnader til dette. I tillegg kommer kostnader knyttet til semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk

Studiet er samlingsbasert.

Undervisningen vil foregå i klasse og i grupper. Undervisningsformene, som også involverer bruk av digitale verktøy, varierer mellom praktisk musisering, forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Studentaktive læringsformer står sentralt, og studentene vil få fortløpende veiledning. Det forventes en stor grad av egeninnsats i emnet. 

Det vil være tre samlinger hvert semester, og hver samling går over 3 dager. Mellom samlingene kan det være undervisning og veiledning via Skype eller lignende plattformer etter nærmere avtale.

Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Det kreves obligatorisk deltakelse (OD) i all undervisning med minimum 80 prosent frammøte for å få avsluttende vurdering i emnet.

Arbeidskrav (AK) må være godkjent for å få avsluttende vurdering i emnet.

Oppgave (OP/O): Musikkdidaktikk. Bestått/ikke bestått

Alle hjelpemidler.