Emnebeskrivelse for 2024/25
Musikk 1 for 1.-10.trinn, del 1
MUS1049
Emnebeskrivelse for 2024/25

Musikk 1 for 1.-10.trinn, del 1

MUS1049
Emnet gir studentene grunnleggende musikkopplæring gjennom å utøve musikk (sang, dans og spill), lage musikk og oppleve musikk. Disse kjerneelementene er samsvar med fagfornyelsen (LK20) i skolefaget musikk for 1-10 trinn som studentene skal få innsikt i, med vekt på lærerens rolle som leder, tilrettelegger og inspirator i musikkundervisningen.
I emnet får studentene grunnleggende musikkopplæring og innføring i skolefaget musikk med utgangspunkt i varierte læringsaktiviteter og undervisningsformer. Emnet inviterer til utøvende og skapende virksomhet med vekt på musikalsk samhandling, inkludering, kommunikasjon og musikkglede konsentrert om pedagogen som leder, veileder og inspirator for musikkundervisning på 1-10 trinn.

Lærerutdanning eller tilsvarende.

For å bli omfattet av stipend- og vikarordningen, er det frist for å søke via Udirs søknadssystem 1.mars.

10.mars åpnes det for søking via Nord universitet. Dette gjelder også for deltakere utenfor stipend- og vikarordningen, hvor tilbud gis under forutsetning av ledige plasser.

Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskravet.

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om arbeidsmåter og metoder i begynneropplæring i musikk 
  • har grunnleggende kunnskap om undervisningsforløp når det gjelder å utøve, lage og oppleve musikk 
  • har grunnleggende kunnskap om analoge og digitale verktøy
  • har grunnleggende kunnskap om kreative læreprosesser 
  • har grunnleggende kunnskap om relevante fagbegreper i skapende arbeid og i refleksjon over prosesser og resultater

Ferdigheter

Studenten

  • kan uttrykke seg gjennom stemme og sang, spill og bevegelse alene og sammen med andre
  • kan skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder gjennom kreativ utforsking
  • kan bruke digitale verktøy til å lage, øve inn og bearbeide musikk 
  • kan ta i bruk grunnleggende ferdigheter i musikkopplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisning på 1. - 10. trinn
  • kan bruke musikk i tema- og prosjektarbeid
  • kan gjennom musikkundervisningen aktivisere og stimulere elevenes evner til å lage, oppleve, uttrykke og reflektere
Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. I forbindelse med digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studenten må selv dekke kostnader til dette. I tillegg kommer kostnader knyttet til semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk

Studiet er samlingsbasert.

Undervisningen vil foregå i klasse og i grupper. Undervisningsformene, som også involverer bruk av digitale verktøy, varierer mellom praktisk musisering, forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Studentaktive læringsformer står sentralt, og studentene vil få fortløpende veiledning. Det forventes en stor grad av egeninnsats i emnet.

Det vil være tre samlinger hvert semester, og hver samling går over 3 dager. Mellom samlingene kan det være undervisning og veiledning via Zoom eller lignende plattformer etter nærmere avtale.

Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

Obligatorisk deltagelse: Obligatorisk deltakelse på undervisning vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80% deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.

Arbeidskrav (AK) Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

Oppgave (OP/O): Musikkdidaktikk. Teller 100/100 av karakteren, vurderes som bestått/ikke bestått

Alle hjelpemidler.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.