Emnebeskrivelse for 2022/23
Musikk 1 for 1.-10. trinn, del 2
MUS2010
Emnebeskrivelse for 2022/23

Musikk 1 for 1.-10. trinn, del 2

MUS2010
Undervisningen er en videreføring av MUS1049. Her gis praktisk og teoretisk musikkopplæring gjennom å lage, utøve og oppleve musikk. Faget inviterer til utvikling av estetiske og kreative evner samt en utvidet forståelse av musikkopplevelse og musikkens betydning for menneske og samfunn før og nå. Emnet gir studentene innsikt i musikk som fag er knyttet til følelser og livsmestring, og kan anvendes tverrfaglig gjennom opplæring i demokrati, ytringsfrihet og etikk. Musikalsk samhandling, kommunikasjon og musikkglede står sentralt i emnet, konsentrert om pedagogen som leder, veileder og inspirator.
Undervisningen gir grunnleggende musikkopplæring både teoretisk og praktisk gjennom å utøve musikk (sang, dans og spill), lage musikk, oppleve musikk og å se dette i sammenheng med kulturen den springer ut av. Emnet vil også gi studentene grunnleggende innsikt i musikk som fag i grunnskolen. Fokus vil være rettet mot pedagogen som leder, veileder og inspirator.

Lærerutdanning eller tilsvarende. Forutsetter at studenten har gjennomført del 1 av KfK Musikk 1, for 1.-10.trinn (MUS1049) eller tilsvarende.

For å bli omfattet av stipend- og vikarordningen, er det frist for å søke via Udirs søknadssystem 1.mars.

10.mars åpnes det for søking via Nord universitet. Dette gjelder også for deltakere utenfor stipend- og vikarordningen, hvor tilbud gis under forutsetning av ledige plasser.

Forutsetter at studenten har gjennomført del 1 av KfK Musikk 1, for 1.-10. trinn (MUS1049) eller tilsvarende.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan musikk fra fortiden påvirker dagens musikk 
  • har fagdidaktisk kunnskap om undervisning i musikk 
  • har kunnskap om lærerens rolle som tilrettelegger og leder av undervisningsforløp når det gjelder å utøve, lage og oppleve musikk 
  • har kunnskap om tilgjengelige analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell til metodisk bruk i grunnleggende musikkopplæring 
  • har kunnskap om læring og erkjennelsesformer i kreative læreprosesser 
  • har kunnskap om relevante fagbegreper for å kunne reflektere over arbeidsprosesser, resultater, musikalske uttrykk og virkemidler 

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og spille på instrumenter alene og sammen med andre ved bruk av gehør og enkel notasjon 
  • kan lytte, eksperimentere og skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder 
  • kan legge til rette for og lede grunnleggende musikalske og kreative prosesser gjennom å utøve, lage og oppleve musikk 
  • kan utøve et repertoar av musikk, sang, andre vokale uttrykk og dans fra samtiden og historisk tid  
  • kan ta i bruk grunnleggende ferdigheter i begynneropplæring og musikkundervisning generelt 
  • kan bruke teknologi og digitale verktøy til å lage, øve inn og bearbeide musikk 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere i musikk på 1. - 10. trinn
  • kan anvende en tverrfaglig tilnærming i undervisningen
  • kan gjennom musikkundervisningen aktivisere og stimulere elevene sine evner til å lage, oppleve, uttrykke og reflektere
Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. I forbindelse med digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studenten må selv dekke kostnader til dette. I tillegg kommer kostnader knyttet til semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk

Studiet er samlingsbasert.

Det vil være tre samlinger hvert semester, og hver samling går over 3 dager. Mellom samlingene kan det være undervisning og veiledning via digitale plattformer.

Undervisningen vil foregå i klasse og i grupper. Undervisningsformene, som også involverer bruk av digitale verktøy, varierer mellom praktisk musisering, forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Studentaktive læringsformer står sentralt, og studentene vil få fortløpende veiledning. Det forventes en stor grad av egeninnsats i emnet.

Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Det kreves obligatorisk deltakelse (OD) i all undervisning med minimum 80 prosent frammøte for å få avsluttende vurdering i emnet.

Arbeidskrav (AK) som beskrevet i semesterplan skal være godkjent for å få avsluttende vurdering i emnet.

Mappe (MA/L) består av: 1) Komposisjon 2) Lytting og musikkorientering. Individuell vurdering Bestått/ikke bestått

Praktisk eksamen (PE/T), Musisering og ledelse i gruppe. Individuell vurdering. Bestått/ikke bestått. Varighet 2-3 timer. Praktisk eksamen gjennomføres som en gruppeeksamen der karakteren gis individuelt. Studentene viser musikalske og tekniske ferdigheter i sang og på instrument, samarbeider og kommuniserer med de andre i gruppen.

Ingen