Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Musikk 1 for 1.-10. trinn, del 2
MUS2010
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Musikk 1 for 1.-10. trinn, del 2

MUS2010
Emnet er en videreføring av MUS1049 og gir studentene utvidet kunnskap om og ferdigheter i å lage, utøve og oppleve musikk. Studentene skal bli fortrolige med varierte læringsaktiviteter og undervisningsmetoder i musikkundervisning på 1-10 trinn gjennom å utvikle egne musikalske og fagdidaktiske ferdigheter. Innsikt i og refleksjon over estetiske læringsprosesser, kulturelt mangfold og tverrfaglig arbeid i grunnskolen med utgangspunkt i musikkfaget, står sentralt i emnet. Det inkluderer også temaer som demokrati, ytringsfrihet og etikk.
Emnet bygger videre på innholdet i MUS1049 og studentene får bredere erfaring med musikkopplæring gjennom varierte læringsaktiviteter og undervisningsmetoder i utøvende og skapende virksomhet. Arbeid med og refleksjon over estetiske læringsprosesser, kulturforståelse og demokratiske prosesser relatert til musikkundervisning på 1-10 trinn står sentralt i emnet.

Lærerutdanning eller tilsvarende. Forutsetter at studenten har gjennomført del 1 av KfK Musikk 1, for 1.-10.trinn (MUS1049) eller tilsvarende.

For å bli omfattet av stipend- og vikarordningen, er det frist for å søke via Udirs søknadssystem 1.mars.

10.mars åpnes det for søking via Nord universitet. Dette gjelder også for deltakere utenfor stipend- og vikarordningen, hvor tilbud gis under forutsetning av ledige plasser.

Forutsetter at studenten har gjennomført del 1 av KfK Musikk 1, for 1.-10. trinn (MUS1049) eller tilsvarende.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan musikk fra fortiden påvirker dagens musikk
  • har fagdidaktisk kunnskap om undervisning i musikk 
  • har kunnskap om lærerens rolle som tilrettelegger og leder av undervisningsforløp når det gjelder å utøve, lage og oppleve musikk 
  • har kunnskap om tilgjengelige analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell til metodisk bruk i grunnleggende musikkopplæring 
  • har kunnskap om læring og erkjennelsesformer i kreative læreprosesser 
  • har kunnskap om relevante fagbegreper for å kunne reflektere over arbeidsprosesser, resultater, musikalske uttrykk og virkemidler 

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og spille på instrumenter alene og sammen med andre ved bruk av gehør og enkel notasjon 
  • kan lytte, eksperimentere og skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder 
  • kan legge til rette for og lede grunnleggende musikalske og kreative prosesser gjennom å utøve, lage og oppleve musikk 
  • kan utøve et repertoar av musikk, sang, andre vokale uttrykk og dans fra samtiden og historisk tid  
  • kan ta i bruk grunnleggende ferdigheter i begynneropplæring og musikkundervisning generelt 
  • kan bruke teknologi og digitale verktøy til å lage, øve inn og bearbeide musikk 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere i musikk på 1. - 10. trinn
  • kan anvende en tverrfaglig tilnærming i undervisningen
  • kan gjennom musikkundervisningen aktivisere og stimulere elevene sine evner til å lage, oppleve, uttrykke og reflektere
Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. I forbindelse med digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studenten må selv dekke kostnader til dette. I tillegg kommer kostnader knyttet til semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk

Studiet er samlingsbasert.

Det vil være tre samlinger hvert semester, og hver samling går over 3 dager. Mellom samlingene kan det være undervisning og veiledning via digitale plattformer.

Undervisningen vil foregå i klasse og i grupper. Undervisningsformene, som også involverer bruk av digitale verktøy, varierer mellom praktisk musisering, forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Studentaktive læringsformer står sentralt, og studentene vil få fortløpende veiledning. Det forventes en stor grad av egeninnsats i emnet.

Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

Obligatorisk deltagelse: Obligatorisk deltakelse på undervisning vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80% deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.

Arbeidskrav (AK) som beskrevet i semesterplan skal være godkjent for å få avsluttende vurdering i emnet. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

Mappe (MA/L) består av: 1) Komposisjon 2) Lytting og musikkorientering. Individuell vurdering Bestått/ikke bestått

Praktisk eksamen (PE/T), Musisering og ledelse i gruppe. Individuell vurdering. Bestått/ikke bestått. Varighet 2-3 timer. Praktisk eksamen gjennomføres som en gruppeeksamen der karakteren gis individuelt. Studentene viser musikalske og tekniske ferdigheter i sang og på instrument, samarbeider og kommuniserer med de andre i gruppen.

Ingen

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.