Biinstrument, vokalt arbeid og stemmebruk 2
Bi-instrument Vokal, gir en grunnleggende innføring i sang og stemmebruk med fokus på det å synge, samt sangglede og repertoarbredde. Emnet tilstreber å gi erfaringer i et vokalt mangfold i form av sjangere, stil og språk. Emnet har som mål å oppøve trygghet til egen stemme og innsikt og forståelse av stemmens muligheter for musikalsk utøvelse.
Emnet vil gi studentene erfaringer med flerstemmighet og solosang og vil i det videre ha fokus på fremføring og formidling. Kunnskap om repertoar og erfaringer med varierte arbeids- og formidlingsformer er vektlagt i emnet og tilpasset vokalt arbeid med barn i grunnskolen. Å innstudere og lede ulike former for sangaktivitet inngår også som en del av studiet, der å arbeide på gehør og øve på ulike former for improvisasjon og arrangering har fokus.
Emnet er tilgjengelig for interesserte studenter utenfor studieprogrammet.
For eksterne søkere gjelder egne opptakskrav.
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap og erfaring med sangens kulturelle og fellesskapelige kvaliteter
- har innsikt i anatomiske og fysiologiske grunnprinsipper knyttet til bruk av stemmen
- har grunnleggende kunnskap om muligheter for hvordan stemmen kan brukes, knyttet til ulike målgrupper, sjangere og format
- har kunnskap om ulike didaktiske metoder knyttet til sangaktivitet i grunnskolen.
- har kunnskap om å planlegge, gjennomføre og evaluere øving i sang
FERDIGHETER
Studenten
- har grunnleggende tekniske og musikalske ferdigheter i bruk av stemmen
- Kan formidle og fremføre repertoar for andre vokalt i grupper og solistisk.
- kan anvende sangstemmen i pedagogisk arbeid
- har grunnleggende kunnskap om hvordan variasjon i egen og andres stemmebruk kan bidra til variasjon i arbeidsmåter, integritet i fremføring og sunn stemmebruk
- kan innstudere og lede sanger i undervisningssituasjoner
- har grunnleggende erfaring med mikrofonbruk og bruk av lydanlegg
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere egen øving
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan formidle egne musikalske oppfatninger og vise evne til refleksjon omkring bruk av stemmen i undervisningssituasjoner
- har holdninger og kunnskap som kan bidra til å skape mestringsfølelse og gode fellesopplevelser med sang hos seg selv og andre
- har solid kunnskap om ulike former for stemmebruk og funksjoner disse kan ha
Dette emnet er tenkt som en fordypning for å utvide forståelse og praktisk kompetanse i stemmens muligheter. Læringsformen betinger da både litteraturgjennomganger, seminarer, kollokviearbeid i tillegg til instruksjon og egenarbeid.
Organiseringen av denne undervisningen må variere for å oppnå ønsket læringsutbytte; forelesninger i stor gruppe, arbeid i mindre grupper, deltagelse på seminarer og andre interne og eksterne samlinger. Også i dette emnet er individuell instruksjon og veiledning også vesentlig for å kunne oppnå læringsutbytte.
Samlet vurdering
Obligatorisk deltagelse (OD): Obligatorisk deltakelse på 80% kreves for å få endelig karakter i emnet.
Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskrav (AK): Et praktisk arbeidskrav. Arbeidskravet må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent.
Praktisk eksamen (PE): Individuelt og i gruppe. Alle studenter medvirker på hverandres eksamen.
Varighet: inntil 20 min per kandidat.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.