Emnebeskrivelse for 2024/25
Komponering og arrangering
MUS5005
Emnebeskrivelse for 2024/25

Komponering og arrangering

MUS5005
Emnet gir kompetanse i å komponere, arrangere and transkribere musikk for et bredt spektrum av instrumenter og ensembler. Emnets profil er genre-uavhengig og gir rom for individuell spesialisering.
Undervisningen vil dreie seg om komponering, arrangering og transkripsjon med Sibelius som notasjonsprogram.
Forutsetninger for å bli tatt opp til dette studiet er minimum 60 studiepoeng i musikk. Realkompetanse blir vurdert.
Forutsetninger for å bli tatt opp til dette studiet er minimum 60 studiepoeng i musikk. Realkompetanse blir vurdert.

KUNNSKAP

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike instrumentale og vokale ensembler, og instrumenters og stemmers egenart.
  • har inngående kunnskap om notasjon av musikk på notasjonsprogrammet Sibelius
  • har inngående kunnskap om bearbeidelse av musikalsk kildemateriale.
  • har spesialisert kunnskap om skriftlig komponering, arrangering, og tilrettelegging av musikk for ulike ensembler.

FERDIGHETER

Studenten

  • kan analysere. transkribere, komponere og arrangere musikk for ulike ensembler.
  • kan anvende notasjonsprogrammet Sibelius til å notere sine transkripsjoner, komposisjoner og arrangementer.
  • kan komponere og arrangere musikk for en bestemt målgruppe, for eksempel en skoleklasse.
  • kan bruke et utvalg kompositoriske teknikker.

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan kommunisere og samarbeide med musikere innen ulike genrer.
  • kan omsette ervervet kunnskap og ferdigheter fra emnet til en generell kompetanse som arrangør og komponist og bruke denne kompetansen på nye områder innen sitt felt.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar eller stasjonær datamaskin med notasjonsprogrammet Sibelius.
Obligatorisk teoriemne.

Arbeidsformen vil være lærerstyrt undervisning, arbeid i grupper og individuell veiledning.

Mellom samlingene vil det bli gitt øvingsoppgaver.

Det er nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå de ønskede utbytteformuleringer i emnet. Dette inkluderer interaktive prosesser, ensemblemedvirkning og faglige samtaler med medstudenter og lærere.

Emnet evalueres etter hver samling. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse (OD) i undervisning, minimum 80 %, og i avtalt studentstyrt aktivitet. OD må være godkjent for å få karakter i emnet. Teller 0/100 av karakteren.
  • Mappe med tre verker. Det gis veiledning på arbeidet med mappen. Studenten leverer til slutt samlet mappe og mappen gis en samlet karakter. Karakterregel A-F, Beste A, Ikke bestått F. Teller 100/100 av karakteren.

Alle hjelpemidler er tillat.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.