Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Ensemble: teori, metode og praksis
MUS5006
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Ensemble: teori, metode og praksis

MUS5006
Emnet fokuserer på læringsprosesser innenfor ulike typer ensemble, basert på studentenes egne erfaringer med bruk av musikk i sitt eget praksisfelt. Gjennom gruppeprosesser skal studentene utvikle forståelse for betydningen av medvirkning og skape arenaer for utveksling av idéer og kompetansebygging. En del teori presenteres gjennom forelesningsform og dialoger, mens studioarbeid og masterclass i samspill er eksempler på mer praktiske arbeidsformer.
Forutsetninger for å bli tatt opp til dette studiet er minimum 60 studiepoeng i musikk. Realkompetanse blir vurdert. Det kreves egen opptaksprøve.
Forutsetninger for å bli tatt opp til dette studiet er minimum 60 studiepoeng i musikk. Realkompetanse blir vurdert. Det kreves egen opptaksprøve.

KUNNSKAPER

Studenten

  • har inngående kunnskap om medvirkning og metoder i kollektive samspillprosesser og spesialisert innsikt i ledelsesteknikker i ensemble
  • har inngående kunnskap om lederens ulike funksjoner i forhold til ensemblet og samspillgruppen
  • har inngående kunnskap om utvalgte kreativitets- og læringsteorier
  • har inngående kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging innenfor ulike målgrupper i skole og det frivillige musikkliv
  • har inngående kunnskap om lydstudioet som kreativt verktøy

FERDIGHETER

Studenten

  • kan lede og dirigere ulike ensembler
  • kan praktisere medvirkning i kollektive samspillprosesser
  • kan analysere, tilpasse og bruke ulike arbeidsmetoder og læringsstrategier i samspillsituasjoner
  • kan legge til rette for estetiske opplevelser og kreative prosesser
  • kan fremme samarbeid og relasjonsbygging i arbeidet som ensembleleder

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan knytte sammen teori og praksis i samspill- og ensemble-arbeidet
  • kan være bevisst på, og kan bruke, ulike kommunikasjonsferdigheter overfor ulike målgrupper
  • kan analysere relevante musikk-, profesjons- og forskningsetiske problemstillinger
  • kan benytte sin musikkdidaktiske lederkompetanse i innovative prosesser med barn og unge
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk teoretisk- og praktisk emne.

Masterclass i samspill, studioarbeid, forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og presentasjoner.

Det er nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå de ønskede utbytteformuleringer vi har satt for emnet.

Her vil bl.a. interaktive prosesser, ensemblemedvirking (i utvidet forstand) og faglige samtaler mellom studenter, medstudenter og lærere vil være essensielt.

Emnet evalueres etter hver samling. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

Obligatorisk deltakelse (OD) i undervisning, minimum 80 %, og i avtalt studentstyrt arbeid.

Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

Arbeidskrav (AK)

Arbeidskravet omhandler ledelse av samspill i formen masterclass.

Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

Eksamen

Muntlig/praktisk eksamen (MU/PE). Eksamen i gruppe som vurderes individuelt.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter, A-F. Teller 100/100 av karakteren.

Ingen ut over de som angis i eksamensoppgaven.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.