Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Masteroppgave i musikk- og ensembleledelse
MUS5015
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Masteroppgave i musikk- og ensembleledelse

MUS5015

Studentene skal gjennomføre et større, selvstendig forskningsarbeid innenfor temaet musikk og ensembleledelse, med hovedvekt på ett av studiets to hovedelementer: det kunstneriske eller det pedagogiske.

Arbeidet skal være av kunstnerisk eller musikkpedagogisk karakter og resultatet leveres i et format som er relevant for det enkelte arbeidet. Eksempler er skriftlig materiale, audiovisuelt materiale, lydfestinger, noter og ulike andre digitale formater.

Omfanget og formen på materialet er avhengig av hvilken modell studenten velger (spesifiseres under eksamensbeskrivelse).

Det stilles krav til akademisk skriving, kritisk refleksjon og tydelig presentasjon.

Studentene vil oppfordres til å sende inn sine arbeider som artikler og/eller kunstprodukt til relevante publiseringskanaler.

Forutsetninger for å bli tatt opp til dette studiet er minimum 60 studiepoeng i musikk. Realkompetanse blir vurdert. Det kreves egen opptaksprøve.
Alle arbeidskrav og eksamener må være bestått før studenten kan levere masteroppgave.

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert kunnskap om hva som kjennetegner et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid.
  • har kunnskap om forsknings-/utviklingsprosessens ulike faser.
  • kjenner relevante forskningsdiskurser og posisjonerer egen (kunstnerisk og/eller pedagogisk) virksomhet i forhold til dem.

Ferdigheter

Studenten

  • kan utarbeide en kritisk, selvstendig, faglig relevant og veldisponert, framstilling av en valgt problemstilling innenfor samspill og ensembleledelse.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, og kunne bruke dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere over musikalske utviklingsprosjekt eller musikkpedagogiske forskningsprosjekt.
  • kan vurdere og analysere ulike felt innenfor samspill og ensembleledelse.
  • kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser innenfor samspill og ensembleledelse.
  • skal etter endt studium skal studenten ha inngående kunnskap om ulike læringsmetoder og utøvelsesformer relatert til barn, unge og voksne.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk teoriemne.

Det gis undervisning i bl.a. forskningsmetoder, kunstnerisk utviklingsarbeid, kritisk refleksjon og akademisk skriving i 2. studieår, totalt min. fem dager. Disse dagene benyttes til formell undervisning, men kan også fungere som et forskerforum, hvor studentene presenterer og får respons fra faglærer og medstudenter på for eksempel kunstneriske, teoretiske, didaktiske og metodiske valg som gjøres i masteroppgaven.

Hver student får tildelt en veileder og har krav på 10 timer. Det leveres veiledningsgrunnlag i forkant av hver veiledning. Veiledningskontrakt inngås og signeres av student og veileder(e).

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Oppgave med justerende muntlig (OMU)

Masteroppgaven utformes etter én av tre modeller:

  • Musikkpedagogisk forskningsoppgave, der det skriftlige materialet er på ca. 45 sider. Referanselister, bilder og vedlegg kommer i tillegg. Det er også mulighet for å levere relevante vedlegg som for eksempel lydopptak eller video, subsidiært noter e.l. som dokumenterer pedagogisk realisasjon eller det empiriske datagrunnlaget.
  • Kunstnerisk oppgave, der utøvende produkt/prosess er i fokus og dokumenteres av ca. 20 minutter video- eller lydopptak, eventuelt også noter. I tillegg skal det leveres en skriftlig refleksjonsdel på ca. 20 sider. Omfanget av delene skal vurderes i henhold til problemstilling og kan justeres i samsvar med veileder.
  • Masteroppgave som vitenskapelig artikkel med kappe består av to deler: En kappe og en innsendingsklar vitenskapelig artikkel. Ved innlevering skal artikkel og kappe leveres som én tekst med felles forside. Kappen plasseres fremst i oppgaven og er på 5000-10000 ord ekskludert sammendrag, referanseliste og eventuelle vedlegg. Kappen skal gjøre rede for internasjonal forskning på feltet og metodiske aspekter ved forskningsarbeidet og det skal utarbeides en egen litteraturliste som presenteres til slutt i kappen. I de tilfeller der studenten skriver artikkelutkastet på engelsk, kan kappen likevel skrives på norsk. Artikkelen skal kunne sendes til vurdering i et fagfellevurdert tidsskrift etter sensur. Studenten skal selv velge relevant tidsskrift ut fra Norsk senter for forskningsdatas register over vitenskapelige publiseringskanaler. Artikkelen skal være skrevet i det formatet som forfatterveiledningen i valgt tidsskrift angir og forfatterveiledningen skal vedlegges masteroppgaven. Studenten skal være eneforfatter av kappen og ene- eller førsteforfatter av artikkelen. Artikkelen skal ikke oversendes til tidsskrift før sensur på masteroppgaven er sluttført. Ved sensur av oppgaven vektes kappen 30% og artikkelen 70% når totalkarakteren settes. Begge delene må imidlertid få minimum E for at studenten totalt sett skal få bestått karakter.

Retningslinjer for utforming av kappe.

I alle tre modellene utgjør hele innleveringen (enten skriftlig del + vedlegg, kunstnerisk materiale + skriftlig refleksjon eller kappe + innsendingsklar vitenskapelig artikkel) til sammen studentens forsknings- eller utviklingsarbeid i tilknytning til samspill og ensembleledelse.

Muntlig høring avholdes etter innlevering av oppgaven. Det settes en karakter på oppgaven, som kan justeres på grunnlag av den muntlige høringen. Oppgaven må være vurdert til bestått før muntlig høring avholdes. Varighet inntil en time.

Oppgaven og den muntlige høringen vurderes av en eksamenskommisjon. Kommisjonens sammensetning er ekstern sensor og intern sensor. Sensorene eksaminerer under muntlig høring. Emneansvarlig administrerer den muntlige høringen.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter, A-F.

Alle hjelpemidler er tillat.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.