Nordic and International Perspectives on Teaching and Learning
Kurset er utviklet for internasjonale og lokale grunnskolelærerstudenter, barnehagelærerstudenter og studenter ved relaterte studieprogram.
Dette er et kurs ment å utvikle kunnskap om og forståelse for nordiske og internasjonale perspektiver på undervisning og læring i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. Det har særlig vekt på regionens geografiske posisjon og naturlige omgivelser når det gjelder dyreliv, miljøspørsmål, tradisjon og urfolkskultur, og hvordan disse forholdene påvirker aspekter ved barndom og utdanning. Emnet tilbyr en viktig kontrastiv dimensjon når det gjelder å utvikle bevissthet om egen kultur og andre kulturers perspektiver og holdninger til barndom, undervisning og læring.
Det er begrenset med plasser på kurset.
Halvparten av plassene er forbeholdt studenter ved Nord universitet, fra
- Bachelor Barnehagelærerutdanning, som valgbart emne: fordypning. Adgangsregulering: 60 studiepoeng etter å ha fullført to år av studiet, og bestått praksisemner i 2. studieår.
- Master Grunnlærerutdanning for 1-7.trinn eller 5-10.trinn, som valgbart skolerelevant emne, 5. semester.
Hvis antallet internasjonale søkere overstiger antall tilgjengelige plasser, vil søkerne bli rangert i henhold til følgende utvalgskriterier:
- studenter fra institusjoner som har en studentutvekslingsavtale med Nord universitet
- studenter i lærerutdanning og førskolelærerutdanning
- studenter som behersker norsk, svensk eller dansk, og som derfor er kvalifisert for et bredt utvalg av emner med norsk som undervisningsspråk, vil ikke bli prioritert
- gruppemangfold: geografisk spredning
Gyldig politiattest.
For studenter i studieprogrammet barnehagelærerutdanning: Bestått 60 studiepoeng etter to år i studieprogrammet. Bestått praksisemnene 2.studieår.
KUNNSKAP
Studenten har:
- kunnskap om kontrasterende elementer i holdninger til utdanning, undervisning og læring
- kunnskap om etiske spørsmål om forholdet mellom menneske og natur og bærekraftig utvikling
- kunnskap om syn på barn og barndom i ulike utdanningssystemer
- kunnskap om pedagogisk ledelse som et posisjonelt og distribuert fenomen i kontekst av norsk barnehage og skole
- kunnskap om bruk av ulike utendørs læringsarenaer og friluftslivtradisjon
- kunnskap om regionens samiske befolkning i dag og tidligere
- kunnskap om regionens dyreliv og problemstillinger knyttet til bærekraft og miljø
FERDIGHETER
Studenten kan:
- identifisere, sammenligne og kontrastere holdninger og etiske spørsmål til barndom, undervisning og læring i egen kultur og andre kulturer
- beskrive posisjonen til den samiske befolkningen i Midt-Skandinavia
- beskrive og forklare problemstillinger knyttet til bærekraft
- beherske noen ferdigheter knyttet til utendørsaktivitet og friluftsliv
- organisere utendørsrelaterte læringsaktiviteter for barn i barnehage eller skole
- planlegge, gjennomføre og evaluere praksisundervisning i samsvar med praksisveileder
- anvende relevant forskning om læreres og barnehagelæreres ledelse med barn, og ledelse av skoler og barnehager, i egne praktiske og teoretiske refleksjoner
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- anerkjenner viktigheten av bærekraftig utvikling
- anerkjenner verdien av etiske og ansvarlige holdninger til naturen
- anerkjenner verdien av etiske, ansvarlige og respektfulle holdninger til barn
- anerkjenner verdien av interkulturell forståelse
- anerkjenner verdien av utendørs læring og friluftsliv i utdanningen
- kan reflektere over egen kultur og andre kulturers perspektiv på undervisning og læring
Norske studenter: kostnader knyttet til reise- og opphold for utenlandspraksis.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin og individuelt turutstyr som tursekk, turklær, sovepose, liggeunderlag og sykkel.
Teoriemne.
Valgemne i Bachelor barnehagelærerutdanning: fordypning, campus Levanger
Valgemne i Master grunnskolelærerutdanning 1-7 og 5-10: skolerelevant fag 5.semester, campus Levanger
Valgemne for innkommende utvekslingsstudenter.
Undervisningen vil bli organisert på ulike måter. Disse vil omfatte forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, studentpresentasjoner i seminarer og feltekskursjoner. Hovedideen er at læringsprosessen skal være basert på studentaktivitet, ved bruk av metoder som inquiry based learning og experiential learning. Studentene vil være sterkt involvert i læringsprosessen og deres kunnskap og erfaring vil bli anerkjent og integrert i studiet. Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studenter er avgjørende for å oppnå ferdigheter og kompetanser beskrevet i læringsutbyttene.
Hovedkanalen for kommunikasjon og kontakt mellom studenter og vitenskapelig ansatte er den til en hver tid gjeldende læringsplattformen som brukes ved Nord universitet. Studentene forventes å logge på plattformen regelmessig for å holde seg godt informert.
For norske barnehagelærerstudenter: Deltakelse i temauke "Barn i sorg og krise".
Sammensatt vurdering (SV):
- Hjemmeeksamen (HJ/H), 3 dager. Utgjør 100/100 av karakteren, Vurderingsuttrykk: A-F.
- Obligatorisk deltakelse (OD). Minimum 80 % tilstedeværelse (OD) i forelesninger, seminarer, ekskursjoner og andre læringsaktiviteter. Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å oppnå læringsutbyttene i kurset. Utgjør 0/100 av karakteren. Vurderingsuttrykk: godkjent/ ikke godkjent
- Praksis (PR). 10 dager i skole, barnehage eller andre relevante institusjoner. Utgjør 0/100 av karakteren. Vurderingsuttrykk: godkjent/ ikke godkjent
Arbeidskrav (AK), utgjør 0/100 av karakteren. Vurderingsuttrykk: godkjent/ ikke godkjent
- Refleksjonsoppgave: godkjent/ ikke godkjent
- Praksisrapport, skriftlig: godkjent/ ikke godkjent
- Muntlig presentasjon: godkjent/ ikke godkjent
Ved hjemmeeksamen er normalt alle hjelpemidler tillatt med mindre annet fremgår av oppgaveteksten.
Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.