Organisasjon og ledelse
Tematisk beskrivelse av emneinnhold:
- Organisasjonsperspektiver og fagets historiske utvikling
- Organisasjonen og dens omgivelser
- Mål og strategi
- Organisasjonsstruktur og -design
- Organisasjonskultur
- Motivasjon
- Grupper og team
- Interessenter og makt
- Beslutninger, oppfatning/meningsskaping, kommunikasjon
- Personlighet, identitet og kjønn
- Læring, innovasjon og endring
- Ledelsesteorier
Når emnet er bestått skal studentene ha generelle kunnskaper om hvordan organisasjoner fungerer. Dette innebærer tilstrekkelig kompetanse til å kommunisere muntlig og skriflig med ulike aktører om ledelse og organisasjons utfordringer.
Studenten skal kunne redegjøre for og forstå faglige begreper og teorier, samt vurdere relevansen av disse i aktuelle virksomheter. Dette innebærer også ferdigheter i å analysere bedrifters organisatoriske problemer med sikte på å fremme gode løsninger.
Studentene skal oppøve kunnskap og forståelse i bruk av ulike perspektiver på sammensatte problemstillinger i organisasjoner. Når emnet er bestått skal studenten ha generelle kunnskaper om hvordan organisasjoner fungerer og kunne reflektere, analysere og forstå sammenhenger i organisasjonen. Dette innebærer tilstrekkelig kompetanse til å kunne kommunisere med ulike interessenter både innenfor og utenfor virksomheten om ledelses- og organisasjonsspørsmål.
Emnet gir også en innføring i verdibasert ledelse med vekt på et tverrfaglig perspektiv. Det fokuseres på forholdet mellom verdier, etikk, organisasjon og ledelse, samt hvordan transformere virksomheter gjennom sosiale og mellommenneskelige relasjoner. Emnet tar opp dilemmaer, konflikter, utfordringer og løsninger i det tverrfaglige perspektivet.
Samlingsbasert. Hovedarbeidsformer: Forelesninger, kollokvier, innleveringsoppgave med veiledning og tilbakemelding, aktiv bruk av nettressurser samt dialog med medstudenter og faglærer. Det forutsettes at studentene også arbeider aktivt med pensum/litteratur fortløpende.
Gjennom arbeid med en innleveringsoppgave i grupper på 3-5 studenter, skal studentene få trening i samarbeid og teamutvikling. Oppgaven skal også gi trening i informasjonsinnhenting og -bearbeiding, problemanalyse og -drøfting, samt kommunikasjon (skriftlig og evt. muntlig). Oppgaven gir fordypning i noen av kursets tema. Den representerer en alternativ læringsmåte av tema og inngår i evalueringen av faget Oppgaven innebærer vanligvis kontakt med en virksomhet slik at studenten kobler teori og praksis.
Hjemmeeksamen - gruppe, 10 dager, karakterregel Bokstavkarakterer