Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Prosjektledelse
ORG2000
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Prosjektledelse

ORG2000

Bedrifter setter ofte i gang prosjekter når de ønsker forandring eller når de trenger å utvikle noe nytt. Eksempler på prosjekter kan være introduksjon av nye tekniske systemer, kvalitetssikringsprosesser, lansering av kampanjer, tester, undersøkelser osv. Dette betyr at prosjekter kan være små og store. De kan være avdelingsinterne eller involvere samarbeid på tvers av bedriften eller finne sted i samarbeid med eksterne partnere.

Prosjektledelse handler om å utvikle ideer, og om å organisere, styre og lede tidsplanen, økonomien og kvaliteten på arbeidet - samt å få alle involverte til å jobbe sammen om prosjektets mål. Prosjektledelse handler derfor også om risikovurdering, kommunikasjon og forståelse av organisasjonssammenheng.

Kurset gir en bred forståelse av viktige aspekter ved prosjektarbeid og prosjektledelse, samt innsikt i forskjellige typer verktøy for styring og ledelse av prosjekter.

Generell studiekompetanse

Ved fullført emne skal studentene ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • har bred kunnskap om organisering av prosjekter, ledelse og oppfølging, ansvarsfordeling og aktiviteter i prosjekter
  • har kunnskap om planlegging og gjennomføring av prosjekter
  • har kunnskap om gruppe- og teamprosesser i prosjekter
  • kjenner til risiko i prosjekter
  • har kunnskap om strategisk forankring av prosjekter

Ferdigheter

  • kan analysere og forstå utfordringer knyttet til prosjektarbeid og drøfte mulige løsninger
  • kan anvende teori i møtet med praksisrelevante problemstillinger
  • kan utvikle prosjektplan for et konkret prosjekt
  • kan utvikle en kommunikasjonsplan for et konkret prosjekt

Generell kompetanse

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor prosjektledelse og gjennom dette bidra til å øke egen og andres innsikt for prosjektarbeid
Semesteravgift og pensumlitteratur. Det forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

Bruk av ulike undervisningsformer, som omvendt klasserom (flipped classrom), forelesninger, videoundervisning, gruppearbeider og workshops. Det legges opp til høy studentaktivitet. Klasseromsundervisningen benyttes til gjennomgang av ny teori, diskusjon av oppgaver og eventuelle spørsmål i tilknytning til disse. Det gis utvalgte caseoppgaver som tar for seg de sentrale problemstillingene i faget. Nærmere opplysninger angående fremdrift og arbeidsform gis ved kursstart.

Levanger og Bodø: Langsgående undervisning fra og med vår 2023.

Mo i Rana: Samlingsbasert undervisning.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Hjemmeeksamen - individuell, maksimalt 10 sider, 29 timer, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Arbeidskrav- prosjektplan og kommunikasjonsplan, gruppeinnlevering, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.

    • Må være bestått før fremstilling til Hjemmeeksamen - individuell, maksimalt 10 sider.