Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Forskningsbasert praksis i paramedisin
PAR2004
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Forskningsbasert praksis i paramedisin

PAR2004
Studentene vil i dette emnet lære å stille kritiske spørsmål rundt helserelaterte utsagn og kilder. Det vil bli rettet fokus på kunnskapsbasert praksis (KBP). Kunnskapsbasert praksis dreier seg om å finne og bruke relevant forskning på spørsmål som er pasient- og praksisnære. Å utøve kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i den gitte situasjonen.
Kunnskapsbasert praksis er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og ved å lytte til pasientens ønsker og behov i en gitt situasjon. I dette emnet skal studenten lære å reflektere over hvorfor det er viktig at klinisk praksis bygger på forskning, og sette seg inn i hvordan man arbeider for å tilegne seg, vurdere og anvende forskningsbasert kunnskap.
Bachelor i paramedisin
Bestått alle emner 1.studieår

Kunnskap

Studenten kan

• Forklare hva begrepet «kunnskapsbasert praksis» (KBP) betyr og hvorfor det er viktig for klinisk praksis.

• Beskrive alle trinnene som utgjør prosessen for KBP.

• Beskrive de grunnleggende prinsippene for forskning.

• Forklare formålet og kjennetegnene ved kvalitative og kvantitative studier, og noen typer kunnskapsoppsummeringer (systematiske og ikke-systematiske litteraturgjennomganger).

• Gjøre rede for prinsippene ved kritiske evaluering av vitenskapelige artiklene.

• Forklare noen grunnleggende begreper innen statistikk (deskriptiv og inferensiell statistikk, variabel, p-verdien, konfidensintervall, osv).

• Beskrive hva pålitelig kildehenvisning er og hvorfor det er viktig i akademisk arbeid; identifisere noen av referansestilene og verktøyene.

• Beskrive de grunnleggende prinsippene for effektivt litteratursøk.

Ferdigheter:

Studenten kan

• Formulere søkbare, fokuserte og strukturerte kliniske spørsmål ved bruk av PICO og varianter av PICO.

• Velge den mest passende rekkefølgen av studiedesign for hver type klinisk spørsmål.

• Strukturere en søkestrategi for å finne relevant vitenskapelig litteratur for å svare på et klinisk spørsmål.

• Bruke ulike databaser for å finne relevant vitenskapelig evidens på en effektiv måte.

• Bruke ulike sjekklister for kritisk vurdering av vitenskapelige artikler.

Generell kompetanse:

Studenten kan:

• Analysere utfordringene ved å anvende den FBP prosessen i paramedisin og reflektere over hvordan utfordringene kan håndteres.

• Utveksle meninger og erfaringer knyttet til bruk av vitenskapelig evidens i behandlingen av pasientene, og på den måten bidra til utviklingen av god praksis.

• Diskutere betydningen av pasientens verdier og preferanser, kliniske erfaringer og forskningslitteratur i kliniske beslutninger og anvende denne kunnskapen på en effektiv måte.

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Teoriemne. Emnet er obligatorisk for bachelorprogrammet i paramedisin ved Nord universitet. Emnet er kun for studenter i paramedisin og kan ikke tas som enkeltemne.
Forelesning, gruppearbeid, egenstudier, seminar
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem
Ingen

Skriftlig hjemmeeksamen, 5 dager (A-F). Teller 100/100

Obligatorisk deltakelse (OD) - seminarer (80%), teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent

Alle

Dersom bruk av kunstig intelligens (KI) skal dette avklares med emneansvarlig innledningsvis.