Pedagogikk for lektorutdanning i samfunnsfag
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten:
- Har kunnskap om hvordan elevene lærer med bruk av varierte arbeidsmåter, problemløsende læringsmiljøer og forskjellige læringsressurser.
- Har kunnskap om undervisningsplanlegging og tilpasset opplæring som legger til rette for elevenes læring. Har kunnskap om klasseledelse, relasjonsbygging, motivasjon, læringskultur og spesialpedagogiske temaer.
- Har kunnskap om lærerens profesjonelle kunnskap, ansvar og autonomi i opplæringen.
- Har kjennskap til skolen som organisasjon, gjeldende læreplaner i skolen og fagenes rolle I samfunnet.
- Har kunnskaper til å reflektere over muntlig profesjonalitet.
Ferdigheter:
Studenten:
- Kan individuelt eller sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring.
- Kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn.
- Kan legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i fagene i henhold til læreplanverket.
- Kan utforme tydelige læringsmål og forventet læringsutbytte for å fremme vurdering for læring i faget.
- Kan uttrykke seg på en profesjonell måte. Det innebærer ferdigheter om stemmebruk, kroppsspråk, blikk og tilstedeværelse.
Generell kompetanse:
Studenten:
- Kan vurdere og stille spørsmål til egen og andres ledelse og læringsprosesser, og håndtere ulike typer tilbakemeldinger fra veiledere, kollegaer og medstudenter.
- Har utviklet bevissthet om egen kommunikasjon og relasjonskompetanse i møte med elever, kollegaer og foreldre.
- Kan diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og profesjonsetiske perspektiver.
- Har utviklet egen læreridentitet og ser sitt profesjonelle ansvar om å bidra til videre utvikling i, og med støtte fra, profesjonsfellesskapet.
- Har utviklet digital kompetanse og kan bidra til utvikling av barn og unges digitale dømmekraft.
Undervisningen består av fysisk undervisning og aktiviteter på nett. Langsgående undervisning.
For å oppnå beskrevet læringsutbytte, kreves et samspill mellom praksiserfaringer, tilegnelse av relevante teorier og begreper, læringssamarbeid og refleksjon. Varierte og eksemplariske arbeidsmåter blir vektlagt gjennom hele studiet. I undervisningen skjer læringsarbeid gjennom varierte undervisningsformer, nettet brukes også til forskjellige aktuelle læringsaktiviteter. Alle innleveringer gjøres på Canvas, mens Inspera brukes til mappeinnlevering. Arbeidskravene er individuelle eller gruppebaserte.
Sammensatt vurdering:
Emnet har krav til obligatorisk deltakelse (OD), min. 80% deltakelse på fysisk og digital undervisning. Langsgående undervisning 2 dager i uka. Teller 0/100 av totalt karakter. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
2 Arbeidskrav (AK) - Arbeidskravene vurderes som Godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskrav 1: Praktisk øvelse, skriftlig og muntlig.
Arbeidskrav 2: Praktisk øvelse, skriftlig og muntlig.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Mappeeksamen, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F, teller 49 % av karakter. Mappeeksamen består av 3 deler.
3 skriftlige arbeider som skal besvares individuelt. Det gis veiledning på arbeid i mappen. Det forutsettes at arbeidene blir levert til fastsatte tidspunkter i løpet av studieåret, for å få veiledning. Studenten leverer til slutt en samlet mappe, bestående av tekster som studenten har fått veiledning på. Mappen gis en samlet karakter.
Muntlig eksamen, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F, teller 51 % av karakter, varighet 30 minutter.