Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Pedagogikk for lektorutdanning i samfunnsfag
PED1001
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)

Pedagogikk for lektorutdanning i samfunnsfag

PED1001
Pedagogikkemnet skal bidra til at studentene utvikler en profesjonsidentitet som hviler på sentrale profesjonsetiske prinsipper, der de som framtidige lærere, skal kunne bidra til en kontinuerlig utvikling av en mangfoldig og inkluderende opplæring. Sammen med emnene fagdidaktikk og praksis, gir utdanningen grunnlag for å kunne undervise på 5.- 13. trinn i grunnopplæringen (mellomtrinn, ungdomstrinn samt på videregående opplæring på studieforberedende program og som fellesfagslærer på yrkesfag).
Opptak på Lektorutdanning i samfunnsfag.
Opptak på Lektorutdanning i samfunnsfag.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten:

  • Har kunnskap om hvordan elevene lærer med bruk av varierte arbeidsmåter, problemløsende læringsmiljøer og forskjellige læringsressurser.
  • Har kunnskap om undervisningsplanlegging og tilpasset opplæring som legger til rette for elevenes læring. Har kunnskap om klasseledelse, relasjonsbygging, motivasjon, læringskultur og spesialpedagogiske temaer.
  • Har kunnskap om lærerens profesjonelle kunnskap, ansvar og autonomi i opplæringen.
  • Har kjennskap til skolen som organisasjon, gjeldende læreplaner i skolen og fagenes rolle I samfunnet.
  • Har kunnskaper til å reflektere over muntlig profesjonalitet.

Ferdigheter:

Studenten:

  • Kan individuelt eller sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring.
  • Kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn.
  • Kan legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i fagene i henhold til læreplanverket.
  • Kan utforme tydelige læringsmål og forventet læringsutbytte for å fremme vurdering for læring i faget.
  • Kan uttrykke seg på en profesjonell måte. Det innebærer ferdigheter om stemmebruk, kroppsspråk, blikk og tilstedeværelse.

Generell kompetanse:

Studenten:

  • Kan vurdere og stille spørsmål til egen og andres ledelse og læringsprosesser, og håndtere ulike typer tilbakemeldinger fra veiledere, kollegaer og medstudenter. 
  • Har utviklet bevissthet om egen kommunikasjon og relasjonskompetanse i møte med elever, kollegaer og foreldre.
  • Kan diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og profesjonsetiske perspektiver.
  • Har utviklet egen læreridentitet og ser sitt profesjonelle ansvar om å bidra til videre utvikling i, og med støtte fra, profesjonsfellesskapet.
  • Har utviklet digital kompetanse og kan bidra til utvikling av barn og unges digitale dømmekraft.
Semesteravgift og pensumlitteratur. Det vil også være krav om godt fungerende IKT-utstyr med bl.a. headset av god kvalitet, for å kunne delta i de nettbaserte delene av studiet.
Obligatorisk for Lektorutdanning i samfunnsfag.

Undervisningen består av fysisk undervisning og aktiviteter på nett. Langsgående undervisning.

For å oppnå beskrevet læringsutbytte, kreves et samspill mellom praksiserfaringer, tilegnelse av relevante teorier og begreper, læringssamarbeid og refleksjon. Varierte og eksemplariske arbeidsmåter blir vektlagt gjennom hele studiet. I undervisningen skjer læringsarbeid gjennom varierte undervisningsformer, nettet brukes også til  forskjellige aktuelle læringsaktiviteter. Alle innleveringer gjøres på Canvas, mens Inspera brukes til mappeinnlevering. Arbeidskravene er individuelle eller gruppebaserte.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering:

Emnet har krav til obligatorisk deltakelse (OD), min. 80% deltakelse på fysisk og digital undervisning. Langsgående undervisning 2 dager i uka. Teller 0/100 av totalt karakter. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

 2 Arbeidskrav (AK) - Arbeidskravene vurderes som Godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskrav 1: Praktisk øvelse, skriftlig og muntlig.

Arbeidskrav 2: Praktisk øvelse, skriftlig og muntlig.

Alle arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Mappeeksamen, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F, teller 49 % av karakter. Mappeeksamen består av 3 deler.

3 skriftlige arbeider som skal besvares individuelt. Det gis veiledning på arbeid i mappen. Det forutsettes at arbeidene blir levert til fastsatte tidspunkter i løpet av studieåret, for å få veiledning.  Studenten leverer til slutt en samlet mappe, bestående av tekster som studenten har fått veiledning på. Mappen gis en samlet karakter.

Muntlig eksamen, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F, teller 51 % av karakter, varighet 30 minutter.

Alle.