Emnebeskrivelse for 2024/25
Yrkesfaglærerens oppgaver og funksjoner
PED1002
Emnebeskrivelse for 2024/25

Yrkesfaglærerens oppgaver og funksjoner

PED1002
Dette emnet skal bidra til at studenten utvikler læreridentitet og grunnleggende kunnskap og forståelse for læring og opplæring. Emnet skal kvalifisere for å arbeide som lærer i tråd med skolens mandat og målsetning, med fokus på læring og utvikling hos den enkelte elev.
Emnet omhandler planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsaktiviteter på 8.-13. trinn i grunnopplæringa, med hovedvekt på yrkesfaglige utdanningsprogram. I dette inngår kunnskap om elevgruppen og lærerens arbeid med å tilpasse opplæringen til sosiale, kulturelle og individuelle faktorer. Emnets innhold er forskningsbasert og i samsvar med gjeldende mål og føringer.
Emnet er forbeholdt studenter som har fått opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag trinn 8-13.
Emnet er forbeholdt studenter som har fått opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag trinn 8-13.

KUNNSKAP

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om læring og læreprosesser som er relevante for profesjonsutøvelsen
  • har kunnskap om barn og unges utvikling, sosialisering og danning
  • har kunnskap om individuelle, sosiale og kulturelle faktorer som påvirker læring og utvikling hos ungdom på 8.-13. trinn, herunder også samiske elevers språk og kultur
  • har kunnskap om hvordan fag- og yrkesopplæring er organisert i skole og bedrift
  • har kunnskap om lov- og regelverk, læreplaner og andre styringsdokumenter som regulerer opplæringa

FERDIGHETER

Studenten:

  • kan planlegge, lede og vurdere fag- og yrkesopplæring med relevans til elevers og lærlingers individuelle behov
  • kan analysere og bruke læreplaner og ivareta intensjonene i gjeldende styringsdokumenter
  • kan tilrettelegge relevant fagstoff og bruke varierte læremidler, læringsaktiviteter og læringsarenaer
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling
  • kan samarbeide med aktuelle aktører om planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen
  • kan bruke relevant teknologi og digitale verktøy i undervisning
  • kan delta i læringsfellesskapet på og bidra på samlinger og andre faglige aktiviteter i studiet

GENERELL KOMPETANSE

Studenten:

  • kan reflektere over egne pedagogiske og yrkesdidaktiske synspunkt i lys av forskningsbasert kunnskap, og formidle dette muntlig og skriftlig
  • kan reflekterer over betydningen av relasjonsbygging og hvordan man skaper konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan reflektere over egen rolle som yrkesfaglærer og identifisere eget lærings- og kompetansebehov
  • kan reflektere over opplæring og lærerrolle med utgangspunkt i profesjonsetisk plattform
Semesteravgift, pensumlitteratur og datautstyr (PC m nettforbindelse, headsett med mikrofon). Reise og opphold i forbindelse med samlinger og praksis.
Obligatorisk
Emnet er nett- og samlingsbasert. Obligatorisk deltakelse omfatter to samlinger á fem dager på campus, tre til fire webinarer per semester og deltakelse i læringsgrupper på nett. Arbeidsformene er varierte og omfatter bl.a. skriftlige og muntlige aktiviteter, diskusjonsforum på nett, casearbeid, nett- og kollegabasert veiledning, forelesninger via nett og arbeid med skriftlige og multimodale tekster. Oppgaver foregår både individuelt og i grupper og leveres på digital læringsplattform. Studiets profil vil være den forskende og skapende student som utvikler sin kompetanse i en helhetlig og praksisnær virkelighet, med vekt på endring og utvikling. Det legges vekt på å skape et positivt, samarbeidende og gjensidig forpliktende læringsmiljø der alle bidrar.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Egen emneplan for praksis.

Samlet vurdering

Obligatorisk deltakelse (80%) på samlinger, webinarer, i læringsgrupper og læringsaktiviteter tilknyttet dette. Godkjent/ikke godkjent. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Arbeidskrav: 3 skriftlige innleveringer høst, 2 skriftlige innleveringer vår. Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Mappe (MA): Består av 3 stk. arbeid basert på utvalgte oppgaver gjennom året. Mappen gis en samlet karakter. Mappen vurderes med karakter A-F der A er beste karakter og F er ikke bestått. Mappen teller 100% av karakteren.

Alle hjelpemidler tillatt.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.