Yrkesfaglærerens oppgaver og funksjoner
KUNNSKAP
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om læring og læreprosesser som er relevante for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om barn og unges utvikling, sosialisering og danning
- har kunnskap om individuelle, sosiale og kulturelle faktorer som påvirker læring og utvikling hos ungdom på 8.-13. trinn, herunder også samiske elevers språk og kultur
- har kunnskap om hvordan fag- og yrkesopplæring er organisert i skole og bedrift
- har kunnskap om lov- og regelverk, læreplaner og andre styringsdokumenter som regulerer opplæringa
FERDIGHETER
Studenten:
- kan planlegge, lede og vurdere fag- og yrkesopplæring med relevans til elevers og lærlingers individuelle behov
- kan analysere og bruke læreplaner og ivareta intensjonene i gjeldende styringsdokumenter
- kan tilrettelegge relevant fagstoff og bruke varierte læremidler, læringsaktiviteter og læringsarenaer
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling
- kan samarbeide med aktuelle aktører om planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen
- kan bruke relevant teknologi og digitale verktøy i undervisning
- kan delta i læringsfellesskapet på og bidra på samlinger og andre faglige aktiviteter i studiet
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
- kan reflektere over egne pedagogiske og yrkesdidaktiske synspunkt i lys av forskningsbasert kunnskap, og formidle dette muntlig og skriftlig
- kan reflekterer over betydningen av relasjonsbygging og hvordan man skaper konstruktive og inkluderende læringsmiljø
- kan reflektere over egen rolle som yrkesfaglærer og identifisere eget lærings- og kompetansebehov
- kan reflektere over opplæring og lærerrolle med utgangspunkt i profesjonsetisk plattform
Samlet vurdering
Obligatorisk deltakelse (80%) på samlinger, webinarer, i læringsgrupper og læringsaktiviteter tilknyttet dette. Godkjent/ikke godkjent. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Arbeidskrav: 3 skriftlige innleveringer høst, 2 skriftlige innleveringer vår. Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Mappe (MA): Består av 3 stk. arbeid basert på utvalgte oppgaver gjennom året. Mappen gis en samlet karakter. Mappen vurderes med karakter A-F der A er beste karakter og F er ikke bestått. Mappen teller 100% av karakteren.
Alle hjelpemidler tillatt.
Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.