Yrkesfaglig utfordringer i skole og arbeidsliv
KUNNSKAP
Studenten:
- har oversikt over aktuelle yrkesfag i et historisk og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om ulike lærings- og sosialiseringsprosesser i en mangfoldig elevgruppe, herunder elever med samisk språk og kulturbakgrunn
- har kunnskaper om yrkesfaglærerens doble praksisfelt
- ha grunnleggende kunnskap om varierte læringsformer, om tverrfaglighet og dybdelæring
- har kunnskap om fag- og yrkesopplæringens plass i samfunnet
- har kunnskap om barn og unges sosiale utvikling, herunder utfordringer knyttet til aldersgruppens helhetlige oppvekstmiljø
FERDIGHETER
Studenten:
- kan analysere eget behov for dybde- og breddekompetanse innenfor eget utdanningsprogram og delta i et arbeidsfellesskap med sammensatt kompetanse
- kan bidra i debatten om fremtidig yrkesopplæring og være med på å utvikle yrkesdidaktikk
- kan samarbeide med aktører i lokalt arbeids- og samfunnsliv og anvende dette i opplæringa
- kan anvende relevant lovverk og aktuelle styringsdokumenter
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
- har en integrert faglig, pedagogisk, yrkesetisk og fag- og yrkesdidaktisk kompetanse
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens skole, arbeids- og samfunnsliv
- kan orientere seg i og diskutere relevant forskning innen eget fagområde
Emnet er samlings- og nettbasert med to fysiske samlinger på campus, digitale webinarer og deltakelse i læringsgrupper på nett. Arbeidsformene kan være skriftlige og muntlige aktiviteter, oppgaver, diskusjonsforum på nettet, casearbeid, nett- og kollegabasert veiledning, forelesninger via nettet og lyd/bildepresentasjoner. Arbeid foregår både individuelt og i grupper. Arbeidskrav og oppgaver gjennomføres og leveres på digital læringsplattform. Studiets profil vil være den forskende og skapende student som utvikler sin kompetanse i en helhetlig og praksisnær virkelighet med vekt på endring og utvikling. Det legges vekt på å skape et positivt, samarbeidende og gjensidig forpliktende læringsmiljø der alle bidrar. Deltakelse på fysiske og digitale samlinger og i læringsgrupper er obligatorisk.
Organiseringen for kull 2025 vil være anderledes.
Samlet vurdering
Obligatorisk deltakelse på digitale samlinger og i læringsgrupper (80%) godkjent/ikke godkjent. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Arbeidskrav: 3 innleveringer i Canvas. Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Hjemmeeksamen. Varighet 1 uke Individuell vurdering. Gradert karakter A-F. Teller 100/100.
Alle hjelpemidler tillatt.
Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
