Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Skolen som organisasjon og FOU-oppgave PPU-A
PED1010
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Skolen som organisasjon og FOU-oppgave PPU-A

PED1010
Emnet gir innføring i skolen som organisasjon, dens rolle i samfunnet, skolen som lærende organisasjon og lærerens rolle i profesjonelle læringsfellesskap. Veiledet og praksistilknyttet forsknings- og utviklingsbasert oppgave.
Emnet omhandler skolen som lærende organisasjon og lærerens rolle i profesjonelle læringsfellesskap. Lærerutdanningen skal være forsknings- og utviklingsbasert (FoU-basert), der PPU A skal formidle og engasjere studentene i vitenskapelige/kunstfaglige arbeidsformer, kritisk tenking og anerkjent, forsknings- og utviklingsbasert kunnskap. Dette skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritiske refleksjonsevner slik at de som framtidige lærere kan ta i bruk FoU-kompetanse for å vinne ny kunnskap, og videreutvikle sin kompetanse.
Emnet er forbeholdt studenter som har fått opptak til PPU for allmennfag.
Emnet er forbeholdt studenter som har fått opptak til PPU for allmennfag.

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk samt skolens og lærerens rolle i samfunnet
  • har inngående metodologiske kunnskaper knyttet til gjennomføring av FoU-arbeid i skolen
  • kan orientere seg i faglitteratur, reise relevante problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og utvikle sin egen faglige praksis

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre et forsknings- og utviklingsprosjekt med utgangspunkt i egen fagdidaktisk tilnærming
  • kan gjennomføre profesjonsrettete, praksisrelevante, selvstendige og avgrensede FoU-prosjekter i tråd med forskningsetiske normer

Generell kompetanse:

Studenten:

  • Har utviklet egen læreridentitet i lys av profesjonelle og profesjonsetiske perspektiver.
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i opplæringen.
  • kan bidra til kritisk analyse av utdanningspolitiske spørsmål og formål og praksiser og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk.
Ut over semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenter har tilgang til Internett og datamaskin med mikrofon og kamera.
Obligatorisk
Studiet krever aktiv deltagelse for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse. Studiet er nett- og samlingsbasert. Noe arbeid i læringsgrupper og veiledet arbeid med FoU-oppgaven.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
FoU-oppgaven knyttes til pedagogiske og fagdidaktiske erfaringer fra praksis, og til utfordringer for skole, lærere og elever som studentene opplever ute i praksisfeltet.

Sammensatt vurdering. Begge deler må være bestått for å få endelig karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse (OD): 80 % bestått/ikke bestått

Studiet krever aktiv deltagelse for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse.

  • Oppgave (OP) Vurderes med karakter A-F. Individuell vurdering. Teller 100/100.

Oppgaven skal være forsknings- og utviklingsbasert og kan være individuell eller gruppebasert.

Eksamen er et selvstendig arbeid som skal utføres av studenten selv. Å generere besvarelse ved hjelp av kunstig intelligens eller med bidrag fra annen part og levere den helt eller delvis som egen besvarelse, er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Ut over dette er alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt i tråd med korrekt kildebruk.