Emnebeskrivelse for 2024/25
Pedagogikk for trinn 5.-13.
PED1013
Emnebeskrivelse for 2024/25

Pedagogikk for trinn 5.-13.

PED1013
Pedagogikkemnet skal bidra til at studentene utvikler en profesjonsidentitet og handlingskompetanse som hviler på en forståelse av lærerens mandat og autonomi, sentrale profesjonsetiske prinsipper samt pedagogisk og didaktisk teori og forskning.
Pedagogikkfaget danner grunnlaget for at framtidige lærere skal kunne bidra til en kontinuerlig utvikling av en mangfoldig og inkluderende opplæring. Emnet fokuserer på læring, læringsteori, læreplanforståelse, lærerrollen med planlegging, vurdering og tilrettelegging for læring samt læringsmiljø.
Emnet er forbeholdt studenter som har fått opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning for allmenne fag.

Kunnskap:

Studenten:

  • kan analysere og drøfte innhold og utfordringer i Opplæringsloven, læreplaner og øvrige styringsdokumenter som utgangspunkt for sin profesjonsutøvelse.
  • har bred kunnskap og forståelse av danning og utdanning i et samfunn basert på demokrati, bærekraftig utvikling, mangfold og likeverd.
  • har bred pedagogisk kunnskap som inkluderer god forståelse for lærings- og motivasjonsteori, relasjonsbygging og elevaktive læringsformer
  • har bred kunnskap om sentrale momenter ved planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.
  • har bred kunnskap om profesjonelle læringsfellesskap og skolen som lærende organisasjon

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over undervisning basert på teoretisk forankring samt forskning- og erfaringsbasert kunnskap
  • kan utøve klasseledelse og legge til rette for gode faglige og sosiale læringsprosesser som fremmer dybdelæring og kompetanseutvikling gjennom elevaktive og varierte arbeidsformer
  • innehar profesjonsfaglig digital kompetanse og kan bruke digitale ressurser som er sentrale for det aktuelle faget
  • kan gi underveis- og sluttvurdering, informere om elevens faglige nivå og utvikling, og gi faglige vurderingsbegrunnelser
  • kan lede og motivere elever i faglig arbeid og skape et trygt og inkludere læringsmiljø for alle elever
  • kan uttrykke seg på en profesjonell måte. Det innebærer ferdigheter om stemmebruk, kroppsspråk, blikk og tilstedeværelse.
  • kan reflektere over egen og andres roller i profesjonelle læringsfelleskap og skolen som lærende organisasjon

Generell kompetanse:

Studenten:

  • har utviklet forståelse for egen lærerrolle og kan diskutere undervisning og læring i lys av profesjonelle og profesjonsetiske perspektiver.
  • har utviklet bevissthet om egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse.
  • har utviklet digital kompetanse og kan bidra til utvikling av barn og unges digitale dømmekraft.
Ut over semesteravgift og pensumlitteratur fortsettes det at studenter har tilgang til Internett og datamaskin med mikrofon og kamera.
Obligatorisk

Studiet har obligatorisk digital undervisning. Studiet legger også opp til selvstendig arbeid og arbeid i grupper.

For å oppnå beskrevet læringsutbytte, kreves et samspill mellom praksiserfaringer, tilegnelse av relevante teorier og begreper, læringssamarbeid og refleksjon. Varierte og eksemplariske arbeidsmåter blir vektlagt gjennom hele studiet. I undervisning skjer noe læringsarbeid gjennom digitale forelesninger og undervisning, men også i utprøving av oppgaver med ulike samhandlingsøvelser og varierte arbeidsformer. Det legges opp til nettbasert undervisning, veiledning og arbeid i læringsgrupper der deltakelse er nødvendig for å utvikle ønsket kompetanse. Arbeidskravene er varierte og kan være både individuelle og gruppebaserte.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Jf. praksisplan for PPU for allmenne fag.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjente/bestått for å få endelig karakter i emnet:

Obligatorisk deltakelse: min. 80 % oppmøte og deltakelse på obligatoriske aktiviteter i emnet. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100 av karakteren.

Arbeidskrav: 2 skriftlige og 2 muntlige arbeidskrav. Alle arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100 av karakteren.

Hjemmeeksamen - Varighet 1 uke. Individuell. Vurderes med karakteren A - F. Teller 100/100 av karakteren.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk, dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Ut over dette er alle hjelpemidler tillatt.