Pedagogikk for trinn 5.-13.
Kunnskap:
Studenten:
- kan analysere og drøfte innhold og utfordringer i Opplæringsloven, læreplaner og øvrige styringsdokumenter som utgangspunkt for sin profesjonsutøvelse.
- har bred kunnskap og forståelse av danning og utdanning i et samfunn basert på demokrati, bærekraftig utvikling, mangfold og likeverd.
- har bred pedagogisk kunnskap som inkluderer god forståelse for lærings- og motivasjonsteori, relasjonsbygging og elevaktive læringsformer
- har bred kunnskap om sentrale momenter ved planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.
- har bred kunnskap om profesjonelle læringsfellesskap og skolen som lærende organisasjon
Ferdigheter:
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over undervisning basert på teoretisk forankring samt forskning- og erfaringsbasert kunnskap
- kan utøve klasseledelse og legge til rette for gode faglige og sosiale læringsprosesser som fremmer dybdelæring og kompetanseutvikling gjennom elevaktive og varierte arbeidsformer
- innehar profesjonsfaglig digital kompetanse og kan bruke digitale ressurser som er sentrale for det aktuelle faget
- kan gi underveis- og sluttvurdering, informere om elevens faglige nivå og utvikling, og gi faglige vurderingsbegrunnelser
- kan lede og motivere elever i faglig arbeid og skape et trygt og inkludere læringsmiljø for alle elever
- kan uttrykke seg på en profesjonell måte. Det innebærer ferdigheter om stemmebruk, kroppsspråk, blikk og tilstedeværelse.
- kan reflektere over egen og andres roller i profesjonelle læringsfelleskap og skolen som lærende organisasjon
Generell kompetanse:
Studenten:
- har utviklet forståelse for egen lærerrolle og kan diskutere undervisning og læring i lys av profesjonelle og profesjonsetiske perspektiver.
- har utviklet bevissthet om egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse.
- har utviklet digital kompetanse og kan bidra til utvikling av barn og unges digitale dømmekraft.
Studiet har obligatorisk digital undervisning. Studiet legger også opp til selvstendig arbeid og arbeid i grupper.
For å oppnå beskrevet læringsutbytte, kreves et samspill mellom praksiserfaringer, tilegnelse av relevante teorier og begreper, læringssamarbeid og refleksjon. Varierte og eksemplariske arbeidsmåter blir vektlagt gjennom hele studiet. I undervisning skjer noe læringsarbeid gjennom digitale forelesninger og undervisning, men også i utprøving av oppgaver med ulike samhandlingsøvelser og varierte arbeidsformer. Det legges opp til nettbasert undervisning, veiledning og arbeid i læringsgrupper der deltakelse er nødvendig for å utvikle ønsket kompetanse. Arbeidskravene er varierte og kan være både individuelle og gruppebaserte.
Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjente/bestått for å få endelig karakter i emnet:
Obligatorisk deltakelse: min. 80 % oppmøte og deltakelse på obligatoriske aktiviteter i emnet. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100 av karakteren.
Arbeidskrav: 2 skriftlige og 2 muntlige arbeidskrav. Alle arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100 av karakteren.
Hjemmeeksamen - Varighet 1 uke. Individuell. Vurderes med karakteren A - F. Teller 100/100 av karakteren.