Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Demokrati og medborgerskap
PED1022
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Demokrati og medborgerskap

PED1022

I forbindelse med innføringen av ny læreplan i grunnskolen i 2020, blir det i overordnet del presentert tre tverrfaglige temaer som skal være synlig i alle fag i grunnopplæringen; "Skolen skal legge til rette for læring innenfor de tre tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling" (LK20).

Dette forutsetter at også lærerstudentene tilegner seg nødvendig kompetanse for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere disse tre tverrfaglige temaene.

Temaet "Demokrati og medborgerskap" kan også være et utgangspunkt for arbeidskravet knyttet til FoU-oppgaven.

Det tverrfaglige temaet "demokrati og medborgerskap" integreres gjennom et gruppearbeid på tvers av fag i vårsemesteret første studieår. Arbeidet skal ende opp med et ressurshefte, som skisserer et konkret undervisningsopplegg, og som kan gjøres tilgjengelig for våre praksisskoler.
Opptak til studieprogrammet. Tilbys ikke som enkeltemne.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sammenhengen mellom demokrati og sentrale menneskerettigheter som ytringsfrihet, stemmerett og organisasjonsfrihet
  • har en forståelse for sammenhengen mellom individets rettigheter og plikter

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning der det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap er integrert.
  • skal kunne stimulere sine fremtidige elever til å bli aktive medborgere, og gi dem kompetanse til å delta i videreutviklingen av demokratiet

Generell kompetanse

Studenten

  • skal bli bevisst ulike dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets rett og mindretallets rettigheter
  • skal utvikle evnen til å tenke kritisk, håndtere meningsbrytninger og respektere uenighet
Ingen kostnader utover semesteravgift
Obligatorisk.

Gjennom et tverrfaglig gruppearbeid over fire uker, skal det utarbeides et ressurshefte. I dette ressursheftet skal det skisseres et konkret undervisningsopplegg, som fremhever minst to av følgende elementer:

  • Deltakelse og engasjement
  • Plikter og rettigheter
  • Kritisk tenkning
  • Et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn

Selve gruppearbeidet foregår primært utenom undervisningstid, med mindre det blir naturlig å inkludere arbeidet i annen planlagt (undervisnings)aktivitet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Arbeidskrav (AK): Arbeidskravet består av et ressurshefte som beskriver et konkret undervisningsopplegg med utgangspunkt i det tverrfaglige temaet "Demokrati og medborgerskap".

Arbeidskravet leveres i uken etter avsluttet gruppearbeid; uke 16 vår 2025.

Dette ressursheftet skal være et digitalt og delbart produkt på 3-5 sider, og det skal gjøres tilgjengelig for våre praksisskoler.

Vurderes til godkjent / ikke godkjent.

Alle hjelpemidler som er i tråd med Nord sitt regelverk.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.