Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Lærerrollen i kroppsøving og idrettsfag
PED2001
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Lærerrollen i kroppsøving og idrettsfag

PED2001
Innholdet i emnet vil ha hovedfokus på å utvikle kunnskap om lærerrollen i kroppsøving og idrettsfag ut fra pedagogisk/psykologisk teori og ut fra lovverk, læreplaner og profesjonsetiske krav.
Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler. Emnet er for studenter tatt opp på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag.

KUNNSKAP

  • Har kunnskap om pedagogisk og didaktisk teori og vitenskapelig basis
  • Har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer knyttet til kroppsøving og idrettsfag, samt matematikk og norsk.
  • Har kunnskap om motivasjon, tilpasset opplæring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike elevgrupper

FERDIGHET

  • Kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter og lokale planer
  • Kan bruke leik som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesformer
  • Kan fremme læring gjennom kommunikasjon og samhandling med elevene

GENERELL KOMPETANSE

  • Kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
  • Kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere.
  • Har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
Semester avgift og pensumlitteratur. I tillegg må det påregnes kostnader i forbindelse med innkjøp av diverse trenings- og turutstyr, ekskursjoner og reiser til og fra bestemte arenaer.
Obligatorisk

Med utgangspunkt i teori og praksis skal studenten gjennom undervisning, veiledning og egentrening og arbeid i ulike grupper oppnå de læringsutbyttene som er satt for emnet.

Det vil være obligatorisk deltakelse ved studentpresentasjoner og eksamener, og ved bestemte undervisningsøkter. Emnets arbeidsplan definerer dette nærmere.

Det er nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå de ønskede utbytteformuleringer vi har satt for emnet. Her vil blant annet undervisning, veiledning, egentrening og andre interaktive prosesser mellom medstudenter og mellom studenter og lærere være essensielt.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Samlet vurdering

  • Obligatorisk deltakelse: Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80%, og i avtalt studentstyrt aktivitet. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få gå opp til eksamen.
  • Hjemmeeksamen. Individuell. Varighet 3 dager. Karakteruttrykk A-F
Eksamen er et selvstendig arbeid som skal utføres av studenten selv. Å generere besvarelse ved hjelp av kunstig intelligens eller med bidrag fra annen part og levere den helt eller delvis som egen besvarelse, er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Ut over dette er alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt i tråd med korrekt kildebruk.