Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Bærekraftig utvikling
PED2022
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Bærekraftig utvikling

PED2022

I forbindelse med innføringen av ny læreplan i grunnskolen i 2020, blir det i overordnet del presentert tre tverrfaglige temaer som skal være synlig i alle fag i grunnopplæringen; "Skolen skal legge til rette for læring innenfor de tre tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling" (LK20).

Dette forutsetter at også lærerstudentene tilegner seg nødvendig kompetanse for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere disse tre tverrfaglige temaene.

Temaet "Bærekraftig utvikling" kan også være et utgangspunkt for arbeidskravet knyttet til FoU-oppgaven.

Det tverrfaglige temaet "Bærekraftig utvikling" integreres gjennom et gruppearbeid på tvers av fag i vårsemesteret første studieår. Arbeidet skal ende opp med et ressurshefte, som skisserer et konkret undervisningsopplegg, og som skal gjøres tilgjengelig for våre praksisskoler.
Opptak til studieprogrammet. Tilbys ikke som enkeltemne.

Kunnskap

Studenten

  • skal tilegne seg en forståelse av sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold, og at menneskehetens levesett og ressursbruk har konsekvenser lokalt, regionalt og globalt.
  • skal ha kunnskap om hvilken innvirkning teknologi har på menneske, miljø og samfunn.

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning der det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling er integrert.
  • kan legge til rette for at elevene skal kunne forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres.

Generell kunnskap

Studenten

  • har en forståelse av at bærekraftig utvikling handler om å verne om livet på jorda, og om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine behov.
  • har en innsikt i hvilke dilemmaer som kan oppstå ved bruk av teknologi, og hvordan disse kan håndteres.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk.

Gjennom et tverrfaglig gruppearbeid over fire uker, skal det utarbeides et ressurshefte. I dette ressursheftet skal det skisseres et konkret undervisningsopplegg, som fremhever minst to av følgende elementer:

  • klimaendringer
  • miljø og ressurser
  • forbruksvalg
  • teknologi
  • klimamål

Selve gruppearbeidet foregår primært utenom undervisningstid, med mindre det blir naturlig å inkludere arbeidet i annen planlagt (undervisnings)aktivitet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Arbeidskrav (AK): Arbeidskravet består av et ressurshefte som beskriver et konkret undervisningsopplegg med utgangspunkt i det tverrfaglige temaet "Bærekraftig utvikling".

Arbeidskravet leveres i uken etter avsluttet gruppearbeid; uke 40 høst 2026.

Dette ressursheftet skal være et digitalt og delbart produkt på 3-5 sider, og det skal gjøres tilgjengelig for våre praksisskoler.

Vurderes til godkjent / ikke godkjent.

Alle hjelpemidler som er i tråd med Nord sitt regelverk.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.