Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Pedagogikk
PED5001
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Pedagogikk

PED5001
Innholdet i emnet vil ha hovedfokus på den vitenskapelige basis for pedagogiske og didaktiske teorier.

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler. Emnet er for studenter tatt opp på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag.

For å starte på emnet kreves gjennomført første syklus (de tre første år) i lektorutdanningen med bestått vurdering i alle emner.

For å starte på emnet kreves gjennomført første syklus (de tre første år) i lektorutdanningen med bestått vurdering i alle emner.

KUNNSKAP

Studenten:

  • Har inngående kunnskap om kroppsøving og idrettsfags historiske utvikling
  • Har inngående kunnskap om matematikk og norsk fagets historiske utvikling
  • Har avansert kunnskap om pedagogisk og didaktisk teori og deres vitenskapelige basis
  • Har avansert kunnskap om forskning og forskningsmetoder som er relevante for kroppsøving og idrettsfag, samt matematikk og norsk

FERDIGHET

Studenten:

  • Kan bruke pedagogisk og didaktisk teori som grunnlag for kritisk reflekterte valg av ulike læringsmetoder i kroppsøving og idrettsfag, samt i matematikk og norsk

GENERELL KOMPETANSE

Studenten:

  • Kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer
  • Kan gjøre rede for og formidle lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn.
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Med utgangspunkt i teori og praksis skal studentene gjennom undervisning, veiledning, eget arbeid og arbeid i ulike grupper oppnå de læringsutbytter som er satt for emnet. Det vil være obligatorisk deltakelse ved studentpresentasjoner og eksamener, og ved bestemte undervisningsøkter. Emnets arbeidsplan definerer dette nærmere.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Studenter har praksis i samsvar med praksisplan for Lektorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag. Praksis er en del av kroppsøving og idrettsfaget i lektorutdanninga, og erfaringer studentene gjør i praksis, må være utgangspunkt for drøfting og analyse i studiet. Hver student skal gjennomføre arbeidsoppgaver knyttet til praksis.

Samlet vurdering

Arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: pedagogisk credo

Arbeidskrav 2: forske på egen praksis

Arbeidskrav 3: utvikle undervisningsdesign

Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Muntlig:

Individuell presentasjon, teller 100/100 av karakter, karakteruttrykk A-F