Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Tilpasset opplæring og inkluderende læringsmiljø, 5-10
PEL1011
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Tilpasset opplæring og inkluderende læringsmiljø, 5-10

PEL1011
Uansett hvilke kognitive, sosiale, emosjonelle og kroppslige utviklingsnivå elevene har, skal de føle seg inkluderte i læringsmiljøet både sosialt og faglig. Alle elever har også krav på tilpasset undervisning, uavhengig av om de har krav på et spesialpedagogisk tilbud. I dette emnet vil du som student opparbeide deg kunnskap om elevers ulike utviklingsnivå, samt barn som er i vanskelige livssituasjoner, og hvordan vi kan legge til rette for elevers ulike behov rettet mot 5.-10. trinn. Du vil også få innsyn i hva som kan gi rett til spesialpedagogisk opplæring, og hvordan elever får et slikt tilbud.
Ingen utover opptakskravet til studieprogrammet
Ingen utover opptakskravet til studieprogrammet

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling på 5.-10.trinn.
  • har kunnskap om ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos elever og hvordan disse kommer til syne i opplæringen i grunnskolens 5.-10.trinn.
  • har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i

FERDIGHET

Studenten

  • kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene i grunnskolens 5.-10.trinn.
  • kan ivareta tilpasset opplæring og inkludering i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning alene og i samarbeid med andre i grunnskolens 5.-10.trinn.

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan fra et reflektert og faglig ståsted legge til rette for og vurdere tilpasset opplæring og inkludering av alle elever i grunnskolens 5.-10.trinn.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk
Grunnskolelærerutdanningen er et profesjonsstudium der aktiv deltakelse og samarbeidslæring står sentralt. Deltakelse i all semesterplan- og timeplanfestet undervisning/læringsaktivitet i PEL-faget er derfor obligatorisk. Undervisningen vil bli gjennomført i samlet kull, klasser og i mindre grupper.Studiet er organisert slik at undervisning og læring kan foregå på mange læringsarenaer slik som forelesninger, seminarer på campus/nett, kollokviegrupper og i praksis. I tillegg er selvstudium en vesentlig del av læringsaktiviteten i emnet. Veiledning inngår som en sentral del av undervisnings- og læringsprosessen. Ved å ta i bruk ulike arbeidsmåter må du som student være aktiv, problematiserende og problemløsende. Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.
Studieprogrammet evalueres årlig av studenten gjennom emneundersøkelser. Evalueringen inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering- alle delene må være godkjent/bestått før man får karakter i emnet

  • Obligatorisk deltakelse (OD) minimum 80%, teller 0/100 av karakteren
  • Arbeidskrav (AK): 1 arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, muntlig/skriftlig, individuelt/gruppe, karakterregel: godkjent/ikke godkjent
  • Muntlig eksamen (MU): individuell, teller 100/100 av karakteren, karakter A-F

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.