Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksis 3. periode
PRA1007
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Praksis 3. periode

PRA1007
Praksisopplæring 3.periode har et omfang på 15 dager og gjennomføres i videregående skole. Innholdet i emnet vil ha hovedfokus på elevmangfoldet og skolen som organisasjon.
Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler. Emnet er for studenter tatt opp på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag. Bestått praksis første studieår.
Bestått praksis første studieår.

Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
  • Har kunnskap om kontaktlærerrollen, klasseledelse, kommunikasjon og relasjonsarbeid
  • Har kunnskap om elevenes forutsetninger og utvikling som utgangspunkt for tilpasset opplæring
  • Har kunnskap om kulturelt, språklig, religiøst og sosialt mangfold
  • Har kunnskap om metoder knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer
  • Kan lede gode læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og mål for undervisningen
  • Kan reflektere over og vurdere, velge og bruke ulike kartleggingsverktøy og på bakgrunn av resultat følge opp den enkelte elev
  • Kan drøfte undervisning og læring på bakgrunn av profesjonsetiske krav
  • Kan samhandle med elever, foresatte, kolleger og andre interne og eksterne aktører
  • Kan identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og trakassering og bidra til positiv utvikling av skolens læringsmiljø
  • Kan gjennomføre opplæring som fremmer elevenes digitale kompetanse

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre lærerfaglige oppgaver for alle elever
  • Har endring- og utviklingskompetanse som bidrar til samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • Kan med grunnlag i teori og forskning kritisk vurdere egen og andres praksis
  • Har videreført utviklingen av egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse basert på profesjonsetiske perspektiv
Semester avgift og pensumlitteratur. Det må påregnes noe kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak.
Obligatorisk praksisemne
.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Det er krav om 100% obligatorisk deltakelse i praksis.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.