Emnebeskrivelse for 2024/25
Praksis 1. studieår PPU
PRA1009
Emnebeskrivelse for 2024/25

Praksis 1. studieår PPU

PRA1009
I første studieår er det 30 dager veiledet, vurdert og variert praksis. Innholdet skal knyttes opp mot pedagogikk og fagdidaktikk slik at studentene utvikler sin profesjonskunnskap gjennom både teori- og erfaringsbasert refleksjon.

I første studieår er det 30 dager veiledet, vurdert og variert praksis. Praksis gjennomføres sammenhengende gjennom 2 uker i høstsemesteret og 4 uker i vårsemesteret. Innholdet knyttes opp mot pedagogikk og fagdidaktikk slik at studentene utvikler sin profesjonskunnskap gjennom både teori og erfaringsbasert refleksjon. Praksisperioden består bl.a. av forberedelser og etterarbeid, møter, vurderingsarbeid, kollegasamarbeid, undervisning.

Praksis er 100 % obligatorisk og alt fravær må tas igjen. Dette gjelder også sykdom.

Emnet er forbeholdt studenter med studierett på praktisk-pedagogisk utdanning.
Emnet er forbeholdt studenter med studierett på praktisk-pedagogisk utdanning.

Kunnskaper

  • har kunnskap om klasseledelse, læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer for elever på trinn 8-13 (5.- 13. trinn for a-fags studenter)
  • har kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter og om skolen som organisasjon
  • har kunnskaper om hvordan de grunnleggende ferdighetene anvendes i egne fag
  • har kunnskap om skolens forsknings- og utviklingsarbeid
  • har kunnskap om faglige innholdet slik at det er tilpasset elevenes forutsetninger.
  • har kunnskap om skolens ressurser innen spesialpedagogikk, sosialpedagogikk, helsefremmende arbeid og karriereveiledning

Ferdigheter

  • kan lede læringsarbeid og tilpasse opplæringen til elevers individuelle forutsetninger og behov
  • kan alene og sammen med andre planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere undervisning på trinn 8-13 (5.-13. trinn for a-fag) på bakgrunn av pedagogiske og didaktisk kunnskap i egne fag
  • kan variere og begrunne et utvalg undervisningsmåter og læremidler og bruk av varierte læringsarenaer, selvstendig og gjennom elevmedvirkning
  • kan alene og i samarbeid med andre støtte elevens læring gjennom underveisvurdering, og gjennomføre sluttvurdering i fag
  • kan samhandle med elever, foresatte, kolleger, skoleledelse og andre aktører i skolen

Generell kompetanse

  • kan reflektere over egen praksis i tråd med aktuelle læreplaner, andre nasjonale styringsdokumenter og profesjonsetiske perspektiver
  • kan bygge gode relasjoner og kommunisere med elever og kolleger
  • kan framstå som rollemodell faglig og sosialt og reflektere over profesjonsetiske spørsmål
  • kan vise interesse for skolens utviklingsarbeid
  • kan identifisere og håndtere brudd på skolens normer og regler
  • kan reflektere over bruk av IKT i egen undervisning

Semesteravgift og pensumlitteratur.

Det må påregnes kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Studenter som må reise over 100 km en vei fra semesterregistrert adresse til praksisstedet har krav på bo- og reisestøtte. Nord universitet yter tilskudd etter gjeldende regelverk.

Obligatorisk

Praksisopplæring i skole. Studentens oppgave er å være en aktiv og interessert deltaker i praksis, og ta sitt ansvar i veiledningen.

Oppmerksomheten skal være rettet mot lærerens rolle i skolesamfunnet, på skolen som arbeidsplass og på å bli kjent med skolen som organisasjon.

For innhold og veiledning, se egen nettside med informasjon om praksis.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Første semester: To uker praksis: Introduksjonspraksis.

For mange studenter er dette første møte med lærerarbeid og opplæring, mens andre studenter har erfaring fra arbeid i skole. Veileder og student må derfor sammen planlegge praksis som best mulig er tilpasset studentens forutsetninger.

Studenten skal også lære å observere, og gjennom observasjon av praksislærer - og eventuelt andre lærere - få innsikt i hvordan undervisningsmetoder, klasseledelse og relasjonsbygging kan utøves. Etter hvert trekkes studenten inn i klassens aktiviteter og kan også få undervise selv. Studenten skal være i undervisningssituasjoner i minimum 10-12 timer á 45 minutter hver uke, og gradvis få et større ansvar for undervisningen.

Utover dette skal studenten delta på aktiviteter som inngår i lærerens arbeidsoppgaver og få kjennskap til lærerens og skolens totale aktivitet.

Refleksjonsnotatet, som studentene skal skrive etter hver praksisperiode, peker på noen momenter som bør være gjenstand for observasjon og undervisningsaktiviteter, og dermed for veiledning. Utover dette avtaler student og praksislærer tema som det skal fokuseres på ut fra hva som er aktuelt på den enkelte praksisplass.

Praksislærer skal skrive midtveisvurdering og signere den sammen med student.

Etter endt praksisperiode skal studenten levere i Canvas: midtveisvurdering, refleksjonsnotat med logg.

Andre semester: Fire uker praksis: Praksisen bygger videre på introduksjonspraksisen fra første semester. Studenten skal delta i lærerens gjøremål og tilhørende aktiviteter. Studenten skal delta i undervisningssituasjoner i minimum 10-12 timer á 45 minutter. Å delta vil her omfatte både å observere, være tolærer og å ha ansvar for undervisningen. Undervisning må her forstås i bred forstand og omfatter både lærerstyrt undervisning, veiledning av elever på ulike læringsarenaer og bør utfordre studenten på å variere undervisnings-, arbeids- og vurderingsformer. Utover de 10-12 timene skal studenten delta på aktiviteter som inngår i lærerens arbeidsoppgaver og få kjennskap til lærerens og skolens totale aktivitet.

Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som vurderes godkjent/ikke-godkjent. To logger med oversikt over tilstedeværelse i praksis og to refleksjonsnotat skrevet på bakgrunn av gitt oppgavetekst. Alle arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Praksis (PR) vurderes av praksislærer i to praksisvurderinger som bestått/ikke bestått ut fra gjennomføringsevne, delaktighet, egnethet og innsats.