Praksis i sosiale relasjoner
Emnet er et innføringemne i praksis. Studenten skal gjennom regelmessige møter med personer som av ulike årsaker kan erfare barrierer for sosial deltakelse, bygge relasjoner, og bidra til økt deltakelse. Gjennom møte med mennesker i praksis øves studentenes relasjonskompetanse, forståelse av betydningen av samfunnsdeltakelse, og sosialarbeiderens rolle i å legge til rette for og delta i aktiviteter som fremmer sosial deltakelse. Gjennom praksis, veiledning og skriftlige arbeider oppøver studenten sin evne til refleksjon over egen rolle, forforståelse og holdninger.
Praksisperioden går over første og andre semester. Ukenummer for start- og slutt kunngjøres i canvas.
Kunnskaper
Studenten:
- Har bred kunnskap om forhold som kan ha betydning for sosial deltakelse og utenforskap, herunder har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder.
- Har bred kunnskap om betydningen av kommunikasjon og relasjoner for sosial deltakelse og samhandling i et samfunn preget av mangfold.
- Har kjennskap til samspillet mellom offentlig, privat og frivillig sektor.
- Har kunnskap om hvordan refleksjon over egen praksis, verdier, forforståelse og holdninger kan bidra til utvikling av egen profesjonelle rolle.
Ferdigheter
Studenten:
- Kan beherske å etablere, utvikle og vedlikeholde relasjon til mennesker i praksis.
- Kan anvende kommunikasjonsferdigheter og aktiviteter i møte med mennesker for å fremme mestring, inklusjon og sosial deltakelse.
- Kan reflektere over sin egen rolle, forforståelse, verdier og holdninger i møte med mennesker som erfarer barrierer for sosial deltakelse.
Generell kompetanse
Studenten:
- Har innsikt i, og kan identifisere etiske dilemmaer og utfordringer som kan oppstå i møte mellom individuelle forutsetninger og samfunnets krav.
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer fra praksis med medstudenter og faglærer, og justere egen praksis ut fra veiledning.
- Kan skriftlig og muntlig formidle forståelse av betydningen av sosialt samspill og deltakelse i et samfunnpreget av mangfold, samt sosialarbeiderens rolle i tilrettelegging for deltakelse.
Forelesninger
brukes til å gi en introduksjon til temaene som inngår i emnet, belyse pensum og synliggjøre koblinger mellom teori og praksis. Omfanget av forelesninger er begrenset.
Veiledningsseminar i grupper
har som mål å stimulere til felles refleksjon rundt faglige temaer og erfaringer fra praksis, studentenes forforståelse og holdninger. Studentene leverer et skriftlig refleksjonsnotat før hvert veiledningsseminar, ut fra et gitt tema som er gjennomgått i pensum. Dette for å stimulere til integrasjon mellom teori og praksis. Veiledningsseminaret tar utgangpunkt i tema for det innleverte refleksjonsnotatet.
Egenstudier
innebærer at studenten jobber med pensum knyttet til emnet og skriftlige forberedelsesoppgaver til veiledningseminarene.
Individuell veiledning
gis ifm oppstarten av praksis, og relatert til avsluttende refleksjonsoppgave.
Praksis
innebærer autentiske møter med mennesker som kan erfare barrierer for sosial deltakelse. Studentene får praktisk trening i kommunikasjon, relasjonsarbeid og tilrettelegging for sosial deltakelse.
Sammensatt vurdering:
Praksis (PR): Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. For å få bestått praksis må studenten ha deltatt på obligatorisk undervisning, minst to refleksjonsseminarer med på forhånd forberedt refleksjonsnotat og ha gjennomført minst 20 regelmessige møter med deltaker i praksis dokumentert med månedsrapport. Ved ikke-bestått praksis, må hele praksis tas om igjen.
Oppgave (OP), individuell. Avsluttende refleksjonsoppgave. Karakterregel bestått/ikke bestått.
Ved innlevering av Oppgave (OP) er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et utrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).
Det gis tilbud om veiledning fra faglærer på OP.