Mentorskap i flerkulturell kontekst
Emnet er et introduksjonsemne i praksis. Studenten skal gjennom regelmessige møter med et barn i barneskolealder (hovedsaklig med minoritetsbakgrunn), bygge relasjoner, bidra til økt deltakelse og oppøve sin kulturforståelse. Gjennom praksis, veiledning og skriftlige arbeider oppøver studenten sin evne til refleksjon over egen rolle, forforståelse og holdninger.
Praksisperioden går over første og andre semester. Ukenummer for start og slutt av praksisperioden kunngjøres i canvas.
Kunnskaper
Studenten:
- Har bred kunnskap om forhold som kan ha betydning for sosial deltakelse og utenforskap, herunder har kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder.
- Har kunnskap om sentrale begreper og perspektiver på mentorskap som metode.
- Har kunnskap om barns medvirkning relatert til utvikling, modenhet og kultur.
- Har kunnskap om hvordan refleksjon over egen praksis, verdier, forforståelse og holdninger kan bidra til utvikling av egen profesjonelle rolle.
Ferdigheter
Studenten:
- Kan beherske å etablere, utvikle og vedlikeholde relasjoner til barn og familier.
- Kan planlegge og gjennomføre aktiviteter med enkeltbarn og i gruppe for å fremme lek, læring, inkludering, medvirkning og deltakelse.
- Kan anvende kommunikasjonsferdigheter i sosialt samspill, tilpasset barnets alder og modenhet.
- Kan reflektere over sin egen rolle, verdier, holdninger og forforståelse i møte med barn og familier i et samfunn preget av mangfold.
Generell kompetanse
Studenten:
- Har innsikt i, og kan identifisere etiske dilemmaer og utfordringer som kan oppstå i et flerkultulturelt samfunn preget av mangfold.
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer fra praksis med medstudenter og faglærer, og justere egen praksis ut fra veiledning.
- Kan skriftlig og muntlig formidle formidle forståelse for betydningen av sosialt samspill og deltakelse i et samfunn preget av mangfold, samt sosialarbeiderens rolle i tilrettelegging for deltakelse.
Forelesninger
brukes til å gi en introduksjon til temaene som inngår i emnet, belyse pensum og synliggjøre koblinger mellom teori og praksis. Omfanget av forelesninger er begrenset.
Veiledningsseminar i grupper
har som mål å stimulere til felles refleksjon rundt faglige temaer og erfaringer fra praksis, studentenes forforståelse og holdninger. Studentene leverer et skriftlig refleksjonsnotat før hvert veiledningsseminar, ut fra et gitt tema som er gjennomgått i pensum. Dette for å stimulere til integrasjon mellom teori og praksis. Veiledningsseminaret tar utgangpunkt i tema for det innleverte refleksjonsnotatet.
Egenstudier
innebærer at studenten jobber med pensum knyttet til emnet og skriftlige foreberedelsesoppgaver til veiledningsseminarene.
Individuell veiledning gis innledningsvis etter oppstart praksis og relatert til avsluttende refleksjonsoppgave.
Praksis
innebærer autentiske møter med barn og familier i en flerkulturell kontekst. Studentene får praktisk trening i kommunikasjon og relasjonsarbeid og får utfordret og oppøvd sin kulturforståelse.
Nattergalen benyttes som undervisningsprosjekt i emnet. Nattergalen er et samarbeidsprosjekt med Bufdir.
Sammensatt vurdering av PR og OP
Praksis (PR) vurderes til bestått/ikke bestått. For bestått praksis må studenten ha deltatt på obligatorisk undervisning, gjennomført minst 20 møter med sitt mentorbarn dokumentert med månedsrapport, og ha deltatt på minst to av tre veiledningsseminar med på forhånd innlevert forberedelsesoppgave. Ved ikke bestått praksis må praksis tas om igjen i sin helhet.
Oppgave (OP), individuell. Avsluttende refleksjonsoppgave. Karakterregel bestått/ikke bestått.