Praksisopplæring 1. periode; Barns utvikling, leik og læring og Samfunn, religion, livssyn og etikk
Praksis er en obligatorisk del av barnehagelærerutdanninga.
Praksisopplæring 1. periode; omhandler kunnskapsområdene "Barns utvikling lek og læring "og "Samfunn, religion, livssyn og etikk". Dette er et integrert praksisemne, første studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning, heltid.
Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i første studieår er ledelse av seg selv og barnet.
Praksis er variert og skal sikre at studenten får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.
Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studenten til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.
Emnet er forbeholdt studenter ved Bachelor barnehagelærerutdanning.
Det kreves godkjent politiattest.
Emnet er forbeholdt studenter ved Bachelor barnehagelærerutdanning.
Det kreves godkjent politiattest.
Overordnede mål for praksis 1. studieår
Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, som å:
- vise evne til ledelse av seg selv i møte med praksisbarnehagen
- planlegge og gjennomføre faglige aktiviteter med barnegrupper og kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis
- ta i bruk observasjon som redskap for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
- legge til rette for variert lek og utvikle gode samspillsmønstre sammen med barn
- reflektere over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegrupper innebærer
Læringsutbytter som gjelder spesielt for 1. praksisperiode:
Kunnskap.
Studenten
- Har kunnskap om observasjon, refleksjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for didaktisk arbeid
- Har kunnskap om lek som fenomen i barndommen og som en arena for utforsking, vennskap og samspill mellom barn.
- Har kunnskap om pedagogisk ledelse.
- Har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag
- Har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, barndom, barnehage og familie i historisk, nåtid og framtidig perspektiv.
- Har kunnskap om barns rettigheter, lovgivning og forskrifter
Ferdigheter.
Studenten
- Viser evne til ledelse av seg selv i møte med praksisbarnehagen.
- Viser evne til å planlegge og gjennomføre faglige aktiviteter med barnegrupper og kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis
- Viser evne til å anvende observasjon som redskap for refleksjon over seg selv, barns væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov.
- Viser evne til å legge til rette for variert lek og utvikle gode samspillsmønstre sammen med barn.
- Viser evne til å reflektere over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegrupper innebærer.
Generell kompetanse.
Studenten
- Vise evne til å lede allsidig pedagogisk arbeid, men hovedvekt på barns utvikling, danning, lek og læring
- Viser evne til å samarbeide med barnehagens personale, barn og barns foresatte
Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.
Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.
Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.
Omfang av 1. praksisperiode: 15 dager i 1. semester.
Studenten har til vanlig samme praksisbarnehage i begge periodene 1. studieår.
Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som universitetet har samarbeidsavtaler med.
Studenten skal gjøre seg kjent med Praksishåndbok og rette seg etter de lover og regler som gjelder for Nord universitet og praksisbarnehagen.
Studenten skal anonymisere alle skriv når det gjelder barn og foreldre. Ved bruk av videoopptak, fotografier, lydopptak o.l. må det innhentes spesiell tillatelse fra barnets foreldre/foresatte. Oppbevaring av opptakene må skje i henhold til konsesjonsbestemmelsen for barnehagen.
«Erklæring om taushetsplikt» underskrives av studenten ved studiestart og innleveres i Servicekontoret. Om nødvendig skriver studenten også under "Erklæring om taushetsplikt" på praksisplassen.
Praksis
- Obligatorisk deltagelse. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis.
- Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent / bestått for å få karakter i emnet.
- Utgangspunkt i studentens praktiske og teoretiske arbeid i praksisperioden, Teoretisk og praktisk gjennomføring av oppgaver knyttet til læringsutbyttene
- Alle oppgaver gjennomføres individuelt og vurderes av praksislærer
Oppgave 1.
- Presentasjonsbrev av seg selv sendes barnehagen
- Praksiskontrakt
- Samtale med styrer/ daglig leder. Referat godkjennes av styrer / daglig leder
- Tema :Barnehagen som institusjon og lærende organisasjon
- Referat fra møter og veiledning
- Egen midtveisvurdering
- Egen sluttvurdering
Oppgave 2.
- Observasjon med utgangspunkt i systematisk og usystematisk observasjon.
- Didaktisk planlegging av pedagogisk aktivitet /-er - med utgangspunkt i didaktisk relasjonsmodell.
- Pedagogisk ledelse
- ledelse av seg selv og barn
- ledelse av pedagogiske aktiviteter
Oppgave 3.
- Refleksjonsnotat knyttet til læringsutbytter, egen profesjonrolle og pedagogisk grunnsyn.
Alle oppgavene skal være godkjente og tilgjengelig i Canvas etter gjeldende frist.
Endelig vurdering; Praksis, individuell, karakterskala Bestått / ikke bestått, teller 100%
Utdanningsinstitusjon og barnehagen er likeverdige læringsarenaer med et felles ansvar for innhold, kvalitet, progresjon og vurdering i praksis.
I følge «Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet» har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved andre gangs ikke bestått til samme praksis skal studieretten inndras. Studenter som ikke har bestått, avbrutt eller har gyldig fravær fra praksis, må som hovedregel fremstille seg til ny praksis ved neste ordinære gjennomføring.
Studenten kan fullføre det påbegynte semesteret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt påfølgende studieår.
.Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.