Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Praksis for 8. -13. trinn
PRA1033
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)

Praksis for 8. -13. trinn

PRA1033
30 dager veiledet, vurdert og variert praksis i grunnskolen og/eller den videregående skolen, der innholdet skal knyttes opp mot pedagogikk og fagdidaktikk slik at studentene utvikler sin profesjonskunnskap gjennom både teori- og erfaringsbasert refleksjon. Praksisemnet er knyttet til PED1001 Pedagogikk for Lektorutdanning i samfunnsfag.
Emnet er forbeholdt studenter på lektorutdanningen i samfunnsfag.
Emnet er forbeholdt studenter på lektorutdanningen i samfunnsfag. 

Kunnskaper: Studenten:

  • Har kunnskap om hvordan elevene lærer med bruk av varierte arbeidsmåter, problemløsende læringsmiljøer og forskjellige læringsressurser
  • Har kunnskap om undervisningsplanlegging og tilpasset opplæring som legger til rette for elevenes læring.
  • Har kunnskap om klasseledelse, relasjonsbygging, motivasjon, læringskultur og spesialpedagogiske temaer.
  • Har kunnskap om lærerens profesjonelle kunnskap, ansvar og autonomi i opplæringen.
  • Har kjennskap til skolen som organisasjon, gjeldende læreplaner i skolen og fagenes rolle I samfunnet

Ferdigheter:

Studenten:

  • Kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring
  • Kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • Kan legge til rette for utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter i fagene i henhold til læreplanverket
  • Kan utforme tydelige læringsmål og forventet læringsutbytte for å fremme vurdering for læring i faget

Generell kompetanse:

Studenten:

  • Kan vurdere og stille spørsmål til egen og andres ledelse og læringsprosesser, og håndtere ulike typer tilbakemeldinger fra veiledere, kollegaer og medstudenter. 
  • Har utviklet bevissthet om egen kommunikasjon og relasjonskompetanse i møte med elever, kollegaer og foreldre.
  • Kan diskutere undervisning og læring, fag og elever i lys av profesjonelle og profesjonsetiske perspektiver
  • har utviklet egen læreridentitet og ser sitt profesjonelle ansvar om å bidra til videre utvikling i, og med støtte fra, profesjonsfellesskapet
  • har utviklet profesjonsetisk digital kompetanse og kan bidra til utvikling av barn og unges digitale dømmekraft
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk

Praksisopplæring i skole. 

Studentens oppgave er å være en aktiv og interessert deltaker i praksis, og ta sitt ansvar i veiledningen.

For innhold i veiledning, se praksisprogresjonsguide

Oppmerksomheten skal være rettet mot lærerens rolle i skolesamfunnet, på skolen som arbeidsplass og på å bli kjent med skolen som organisasjon

Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
30 dagers veiledet praksis (PR) vurderes av praksislærer i samråd med praksisansvarlige som bestått/ikke bestått ut fra gjennomføringsevne, delaktighet, egnethet og innsats.
Ingen