Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksis 5. periode
PRA2003
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Praksis 5. periode

PRA2003
Praksisopplæring 5.periode har et omfang på 20 dager og gjennomføres i videregående skole. Innholdet i emnet vil ha hovedfokus på lærerens tilrettelegging for læring av fag.

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler. Emnet er for studenter tatt opp på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag.

Bestått praksis andre studieår.

Bestått praksis andre studieår.

KUNNSKAP

Studenten:

  • Har kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
  • Har kunnskap om praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer i skolen
  • Har kunnskap om elevenes forutsetninger og utvikling som utgangspunkt for tilpasset opplæring
  • Har kunnskap om metoder knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen

FERDIGHETER

Studenten:

  • Kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer
  • Kan lede gode læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og mål for undervisningen
  • Kan reflektere over og vurdere, velge og bruke ulike kartleggingsverktøy og på bakgrunn av resultat følge opp den enkelte elev
  • Kan kritisk analysere relevant forskningsarbeid knyttet til skole og undervisning
  • Kan initiere, planlegge, iverksette og vurdere utviklings- og endringsarbeid i skolen
  • Kan anvende vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk kunnskap i utforming av eget forskningsprosjekt
  • Kan gjennomføre opplæring som fremmer elevenes digitale kompetanse

GENERELL KOMPETANSE

Studenten:

  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre lærerfaglige oppgaver for alle elever
  • Kan engasjere seg i faglige og pedagogiske problemstillinger og kunne argumentere for og ta initiativ til igangsetting og vurdering av ulike endrings- og utviklingsoppgaver knyttet til skolefaglige spørsmål
  • Kan forholde seg til forskningsetiske problemstillinger
  • Kan med grunnlag i teori og forskning kritisk vurdere egen og andres praksis
  • Har videreført utviklingen av egen læreridentitet, kommunikasjons- og relasjonskompetanse basert på profesjonsetiske perspektiv
Semesteravgift og pensumlitteratur. Det må påregnes noe kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak.
.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Det er krav om 100% obligatorisk deltakelse i praksis.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.