Yrkesfaglig praksis 3. studieår
Praksisen utføres i bedrift slik at studentene får innsikt i de ulike yrkene som inngår i utdanningsprogrammet (breddekunnskap) og fordypning i eget yrke (dybdekunnskap). Den yrkesfaglige praksis skal ses i sammenheng med spesialiseringsemnet i det gjeldende semester.
Alle yrkesfaglige praksisperioder skal dokumenteres og godkjennes.
Kunnskap:
Ha kunnskap om
- ulike veiledningsmetoder i fagopplæringen
- ulike utdanningsveier fram til aktuelle yrker
- overganger i utdanningsløpet
- kunnskapsbasis, praksiser og metoder i ulike yrker
Ferdighet:
kunne kartlegge sentrale yrkesoppgaver med det formål å gjøre de om til læringsoppgaver som kan anvendes i opplæringen
kunne veilede elever med tanke på
- yrkesveiledning og videre utdanning
- yrkesfaglig kompetanseutvikling
- yrkesfaglige arbeidsoppgaver og arbeidsprosesser
se sammenhengen mellom yrkesfaglig praksis og de yrkesfaglige spesialiseringsemnene PED1020 og PED 20xx (bacheloroppgaven)
kunne utvikle yrkesfaglig kompetanse som er nødvendig for å kvalifisere til aktuelle yrker
kunne dokumentere og anvende egen kompetanseutvikling i yrkesfag igjennom studiet som helhet
kunne etablere og vedlikeholde faglige nettverk
kunne knytte yrkesfaglig praksis og egen yrkesfaglig komeptanseutvikling til eget bachelorprosjekt
Generell kompetanse:
kunne ta initiativ til å i å utvikle prosjekter som bidrar til faglig og organisatorisk utvikling i skolen
delta aktivt i yrkesfaglige og profesjonsfaglige diskusjoner i skole og samfunn.
kunne bidra til utvikling av yrkesfaget som helhet.
Emnet har to skriftlige arbeidskrav, ett pr semester, som vurderes godkjent/ikke-godkjent:
- Refleksjonsnotat m/logg har fokus på egen kompetanseutvikling etter hver praksisperiode. Refleksjonen skal knyttes til spesialiseringsemnet som går det aktuelle semesteret.
Refleksjonsnotat og logg føres i et prosessdokument som følger studenten gjennom tre år.
Praksis vurderes av praksislærer til bestått/ikke-bestått ut fra gjennomføringsevne, delaktighet, egnethet og innsats.