Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2025/26)
Praksis 2. studieår, 5. periode; Natur, helse og bevegelse og Kunst, kultur og kreativtet
PRA2014
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2025/26)

Praksis 2. studieår, 5. periode; Natur, helse og bevegelse og Kunst, kultur og kreativtet

PRA2014

Praksis er en obligatorisk del av barnehagelærerutdanninga.

Praksis 5.periode omhandler kunnskapsområdene "Natur, helse og bevegelse" og "Kunst, kultur og kreativitet" Dette er et integrert praksisemne, andre studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning, heltid.

Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i andre studieår er ledelse av barn og medarbeidere.

Praksis er variert og skal sikre at studenten får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.

Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studenten til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.

Emnet er forbeholdt studenter ved Bachelor barnehagelærerutdanning.

Det kreves godkjent politiattest.

Bestått praksis 3. og 4.periode.

Det kreves godkjent politiattest.

Overordnede mål for praksis 2. studieår

Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, som å:

  • framtre som en reflektert pedagogisk leder og fagperson
  • lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper, og kritisk vurdere egen pedagogiske ledelse og praksis
  • vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kollegaer
  • reflektere over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena

Læringsutbytter som gjelder spesielt for 5.periode:

Kunnskap.

Studenten

  • Har kunnskap om barns motoriske utvikling, helsefremmende og forebyggende arbeid og barns fysiske og psykiske helse
  • Har kunnskap om barns estetiske læreprosesser, estetiske virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i musikk, drama og forming

Ferdigheter

Studenten

  • Kan legge til rette for varierte og stimulerende miljø som gir rom for utfordring, mestring og læring, med utgangspunkt i barns individuelle forutsetninger
  • Kan lede og veilede estetiske læringsprosesser med barn og voksne, og ivareta barns egne skapende uttrykk.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med kunnskapsområdet, herunder samisk kultur
  • Forstår barnehagelærerens betydning som deltaker og rollemodell og evner å inkludere alle barna i estetiske læringsprosesser og helsefremmende aktivitet.
Semesteravgift og pensumlitteratur. Det må påregnes noe kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak. Se informasjonsside om praksis for mer informasjon.
Obligatorisk

Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.

Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.

Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Omfang av praksis 5. periode er 20 dager og gjennomføres i praksisbarnehagen. Studentene har til vanlig samme praksisbarnehage i 3. og 5. praksisperiode. Studenten vil få veiledet praksis under praksisperioden. I tillegg kommer praksisforberedende møter og praksisoppsummering.

Detaljerte planer for innhold, oppgaver, gjennomføring av praksis og frister for innleveringer og tilbakemeldinger, gjennomgås på praksisforberedende møter.

Mer informasjon ligger på nettsiden for praksis i barnehagelærerutdanningene.

Praksis

For å bestå praksis må studenten etter en helhetsvurdering ha oppnådd læringsutbyttet for praksisemnet, ha 100% oppmøte, samt gjennomført og fått godkjent alle oppgavene.

Fravær fra praksis eller manglende godkjenning av oppgaver vil i seg selv medføre ikke bestått. Studenter som får ikke bestått i praksis må gjennomføre ny praksis i sin helhet.

Alle oppgaver gjennomføres individuelt og vurderes av praksislærer.

Praksisoppgavene skal ha fokus på observasjon, didaktikk, pedagogisk ledelse og veiledning.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.