Praksis 3. studieår, 6. periode; Fordypning
Praksis er en obligatorisk del av barnehagelærerutdanninga.
Praksisopplæring 6.periode; omhandler fordypning. Dette er et integrert praksisemne, tredje studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning; heltid.
Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i tredje studieår er ledelse av barn og barnehagen.
Praksis er variert og skal sikre at studenten får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.
Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studenten til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.
Det kreves bestått praksis 5.periode.
Det kreves godkjent politiattest.
Overordnede mål for praksis 3. studieår
Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, som å:
- i stor grad fremstå som barnehagelærer og kunne reflektere rundt slike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt
- kunne lede barnehagen som lærende organisasjon
- øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse
- kunne legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
Læringsutbytter som gjelder spesielt for 6.periode:
Kunstmøter og profesjonsetikk
Studenten
- skal kunne arbeide med estetiske og filosofiske problemstillinger med barn.
- skal kunne planlegge, strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek.
- skal kunne lede barnegrupper i estetiske prosesser
Friluftsliv, natur, nærmiljø og profesjonsetikk
Studenten
- skal kunne kartlegge og analysere et naturområde i nærmiljøet til barnehagen og kunne bruke dette i et fag-didaktisk opplegg
- skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere et fag-didaktisk opplegg med barn med utgangspunkt i rammeplan for barnehagens fagområder "natur, miljø og teknologi" og "kropp, bevegelse, mat og helse"
NIP Nordic and International Perspectives on Teaching an Learning
Areas of knowledge
- knowledge about contrastive elements in attitudes to education, teaching and learning
- knowledge about pedagogical leadership as a positional and distributed phenomena in the context of Norwegian early childhood education (ECE)
- knowledge about view of children and childhood in different educational systems
Skills
- identify, compare and contrast attitudes and ethical questions to childhood, teaching and learning in own culture and other cultures
- apply relevant research about kindergarten teachers’ leadership with children, and the leadership of kindergartens, in their own practical and theoretical reflections
- plan, carry out and evaluate practice teaching in accordance with practice supervisor
General competence
- acknowledge the value of intercultural understanding
- acknowledge the value of outdoor learning and friluftsliv in education
- be able to reflect upon one's own culture and other cultures' perspectives on teaching and learning
Mangfold og mestring
Studenten
- har videreutviklet sin kunnskap, innsikt og forståelse om flerkulturelle og språklige prosesser til profesjonskunnskap som kan nyttiggjøres innenfor ulike pedagogiske forståelser og rammer i innovasjonsarbeid i barnehage og skole
- har etisk og faglig innsikt og handlingskompetanse i anvendelsen av faglig kartlegging og metodeanvendelse i samarbeid med barn, elever og lærere
- kan benytte sin faglige kunnskap kritisk, kreativ og reflekterende til synlig og flerkulturell pedagogisk virksomhet som ivaretar kulturarven så vel fra urbefolkningen som de nasjonale minoritetene og majoritetsbefolkningen.
- har grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barns og elevers og samarbeidspartneres bakgrunn uansett kulturell, religiøs eller livssynsmessig tilhørighet.
Utefag
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter i barnehagen knyttet til utefag.
- kan anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, refleksjon og veiledning til å undersøke, forstå og videreutvikle arbeid med barn i natur.
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger og kan vurdere egne kunnskaper og ferdigheter i forhold til dette.
Kreativt og skapende arbeid
Studenten
- har evne til å skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek.
- har evne til å utvikle sine ferdigheter i bruk av materialer, redskaper og teknikker i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner.
- er medskaper, deltaker og rollemodell i barns skapende virksomhet.
Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.
Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.
Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.
Omfang av 6. praksisperiode er 10 dager og gjennomføres i praksisbarnehagen. Studentene har til vanlig samme praksisbarnehage i 6. og 7. praksisperiode. Studenten vil få veiledet praksis under praksisperioden.
I tillegg kommer praksisforberedende møter og praksisoppsummering.
Praksis
For å bestå praksis må studenten etter en helhetsvurdering ha oppnådd læringsutbyttet for praksisemnet, ha 100% oppmøte, samt gjennomført og fått godkjent alle oppgavene.
Fravær fra praksis eller manglende godkjenning av oppgaver vil i seg selv medføre ikke bestått. Studenter som får ikke bestått i praksis må gjennomføre ny praksis i sin helhet.
Alle oppgaver gjennomføres individuelt og vurderes av praksislærer.
Praksisoppgavene skal ha fokus på observasjon, didaktikk, pedagogisk ledelse og veiledning.
