Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksisopplæring 2. studieår, 3. semester - Samfunn, religion, livssyn og etikk og Natur, helse og bevegelse
PRA2017
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Praksisopplæring 2. studieår, 3. semester - Samfunn, religion, livssyn og etikk og Natur, helse og bevegelse

PRA2017
Praksisopplæring 3.periode; omhandler kunnskapsområdene "Samfunn, religion, livssyn og etikk" og "Natur, helse og bevegelse" Dette er et integrert praksisemne, andre studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning, deltid.

Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i første studieår er ledelse av ledelse av barn og medarbeidere.

Praksis er variert og skal sikre at studenten får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.

Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studenten til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.

Bestått praksis første studieår.

Det kreves godkjent politiattest.

Bestått praksis første studieår.

Det kreves godkjent politiattest.

Overordnede mål for praksis 2. studieår

Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, som å:

  • framtre som en reflektert pedagogisk leder og fagperson.
  • lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper, og kritisk vurdere egen pedagogiske ledelse og praksis.
  • vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kollegaer.
  • reflektere over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena.

Læringsutbytter som gjelder spesielt for 3. praksisperiode, 3. semester

Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og hva dette innebærer i et flerkulturelt samfunn, samt kunnskap om samisk kultur, samisk fortellertradisjoner og urfolks rettigheter.
  • Har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og framtidig perspektiv.
  • Har kunnskap om etisk grunnlagstenkning og profesjonsetikk, barns rettigheter og lovgivning og forskrifter.
  • Har kunnskap om barns læring gjennom kropp og sanser, og om hvordan man kan støtte og legge til rette for lek og læringsprosesser basert på barns erfaringer, nysgjerrighet og initiativ.
  • Har kunnskap om betydningen av friluftsliv og naturopplevelser for barns helse, livsmestring og danning.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan legge til rette for rike lekemiljøer som fremmer barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser.
  • Kan legge til rette for varierte og næringsrike måltid, god hygiene, fysisk aktivitet og hvile for barn i barnehagen.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan samarbeide med barnehagens personale, barn og barns foresatte.
  • Kan gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn med sikte på å skape inkluderende fellesskap.
  • Kan fremme natur- , bevegelse- og mat glede hos barn og voksne.

Semester avgift og pensumlitteratur.

Det må påregnes noen kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak. Se informasjonsside om praksis for mer informasjon.

Obligatorisk

Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.

Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.

Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Omfang av 3. praksisperiode høst: 15 dager i 3. semester.

Studentene har til vanlig samme praksisbarnehage i begge periodene i 2. studieår.

Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som universitetet har samarbeidsavtaler med eller tilbyr praksisopplæring på studiestedet etter nærmere avtale med studentene.

Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som universitetet har samarbeidsavtaler med eller tilbyr praksisopplæring på studiestedet etter nærmere avtale med studentene.

Studenten skal gjøre seg kjent med Praksishåndbok og rette seg etter de lover og regler som gjelder for Nord universitet og praksisbarnehagen.

Studenten skal anonymisere alle skriv når det gjelder barn og foreldre. Ved bruk av videoopptak, fotografier, lydopptak o.l. må det innhentes spesiell tillatelse fra barnets foreldre/foresatte. Oppbevaring av opptakene må skje i henhold til konsesjonsbestemmelsen for barnehagen.

«Erklæring om taushetsplikt» underskrives av studenten ved studiestart og innleveres i Servicekontoret. Om nødvendig skriver studenten også under "Erklæring om taushetsplikt"

Praksis:

  • Obligatorisk deltagelse. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis.
  • Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent / bestått for å få karakter i emnet.
    • Utgangspunkt i studentens praktiske og teoretiske arbeid i praksisperioden, Teoretisk og praktisk gjennomføring av oppgaver knyttet til læringsutbyttene
  • Alle oppgaver gjennomføres individuelt og vurderes av praksislære

Oppgave 1.

  • Presentasjonsbrev av seg selv sendes til praksisbarnehagen
  • Videreutviklet praksiskontrakt (avklare forventninger, arbeidsplan for perioden, veiledning)
  • Samtale med styrer/daglig leder. Styrer / daglig leder godkjenner referat.
  • Tema: Den flerkulturelle barnehagen:
    • Barnehagens verdigrunnlag
    • Barns etiske og eksistensielle spørsmål
    • Høytidsmarkeringer i barnehagen
    • Bruk av fortellinger i barnehagen
  • Referat fra veiledning.
  • Refleksjoner over valgt tema relatert til kunnskapsområdene - en per uke.
  • Egen midtveisvurdering.
  • Egen sluttvurdering.

Arbeidsoppgave 2.

  • Observasjon (erfaring med både systematisk og usystematisk observasjon).
  • Didaktisk planlegging - med utgangspunkt i didaktisk relasjonsmodell.
  • Pedagogisk ledelse

    • Veiledning

      • Å veilede medarbeidere.

Oppgave 3.

Pedagogisk ledelse

  • studenten planlegger, gjennomfører og evaluerer 3 lederdager, sammenhengende hvis mulig.
  • Refleksjon over lederdager muntlig i veiledning med praksislærer.

Oppgave 4. Vurderes og godkjennes av praksislærer

  • Refleksjonsnotat knyttet til læringsutbytter, egen profesjonsrolle og pedagogisk grunnsyn.

Alle oppgaver skal være levert, godkjent og tilgjengelig i Canvas etter gjeldende frist.

Endelig vurdering; Praksis, individuell, karakterskala Bestått / ikke bestått, teller 100%

Utdanningsinstitusjon og barnehagen er likeverdige læringsarenaer med et felles ansvar for innhold, kvalitet, progresjon og vurdering i praksis.

I følge «Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet» har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved andre gangs ikke bestått til samme praksis skal studieretten inndras. Studenter som ikke har bestått, avbrutt eller har gyldig fravær fra praksis, må som hovedregel fremstille seg til ny praksis ved neste ordinære gjennomføring.

Studenten kan fullføre det påbegynte semesteret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt påfølgende studieår.