Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksisopplæring 2. studieår, 4. semester - Natur, helse og bevegelse og Språk, tekst og matematikk
PRA2018
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Praksisopplæring 2. studieår, 4. semester - Natur, helse og bevegelse og Språk, tekst og matematikk

PRA2018
Praksisopplæring 2.studieår, 4. periode ; omhandler kunnskapsområdene "Natur, helse og bevegelse" og "Språk, tekst og matematikk" Dette er et integrert praksisemne, andre studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning deltid.

Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i andre studieår er ledelse av barn og medarbeidere .

Praksis er variert og skal sikre at studenten får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.

Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studenten til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.

Bestått praksis 3. semester høst.

Det kreves godkjent politiattest.

Bestått praksis 3.semester høst.

Det kreves godkjent politiattest.

Overordnede mål for praksis 2. studieår

Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, som å:

  • framtre som en reflektert pedagogisk leder og fagperson.
  • lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper, og kritisk vurdere egen pedagogiske ledelse og praksis.
  • vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kollegaer.
  • reflektere over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena.

Læringsutbytter som gjelder spesielt for 4.praksisperiode, 4. semester

Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om motorikk, helsefremmende og forebyggende arbeid og barns fysiske og psykiske helse.
  • Har kunnskap om barns undring og utforskende arbeidsmåter knyttet til språk og matematikk.
  • Har grunnleggende kunnskap om språk-, tekst- og matematikkmiljøets betydning for alle barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan legge til rette for varierte og stimulerende miljø som gir rom for utfordring, mestring og læring, med utgangspunkt i barns individuelle forutsetning.
  • Kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige-, tekstlige- og matematiske utvikling.
  • Kan lede og kritisk reflektere over arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer.
  • Kan ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med kunnskapsområdet, herunder samisk kultur.

Semester avgift og pensumlitteratur.

Det må påregnes noen kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak. Se informasjonsside om praksis for mer informasjon.

Obligatorisk

Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.

Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.

Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Omfang av praksisperiode vår: 15 dager i 4. semester.

Studentene har til vanlig samme praksisbarnehage i alle periodene i 2. studieår, men i perioden knyttet til Overgang barnehage - skole skal studenten ha praksis med de eldste barna (skolestarterne).

Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som universitetet har samarbeidsavtaler med eller tilbyr praksisopplæring på studiestedet etter nærmere avtale med studentene.

Studenten skal gjøre seg kjent med Praksishåndbok og rette seg etter de lover og regler som gjelder for Nord universitet og praksisbarnehagen.

Studenten skal anonymisere alle skriv når det gjelder barn og foreldre. Ved bruk av videoopptak, fotografier, lydopptak o.l. må det innhentes spesiell tillatelse fra barnets foreldre/foresatte. Oppbevaring av opptakene må skje i henhold til konsesjonsbestemmelsen for barnehagen.

«Erklæring om taushetsplikt» underskrives av studenten ved studiestart og innleveres i Servicekontoret.Om nødvendig skriver studenten også under "Erklæring om taushetsplikt" på praksisplassen.

Praksis:

  • Obligatorisk deltagelse. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis.
  • Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent / bestått for å få karakter i emnet.
    • Utgangspunkt i studentens praktiske og teoretiske arbeid i praksisperioden, Teoretisk og praktisk gjennomføring av oppgaver knyttet til læringsutbyttene
  • Alle oppgaver gjennomføres individuelt og vurderes av praksislærer

Oppgave 1.

  • Videreutvikle Praksiskontrakt (avklare forventninger, arbeidsplan for perioden, veiledning)
  • Samtale med styrer. Styrer / daglig leder godkjenner referat.
    • Tema: Overgangen barnehage skole
  • Referat fra veiledning
  • Refleksjoner over et valgt tema fra hver veiledningssamtale
  • Midtveisvurdering
  • Egen sluttvurdering av perioden

Oppgave 2.

  • Observasjon. (erfaring med både systematisk og usystematisk observasjon)
  • Didaktisk planlegging - med utgangspunkt i didaktisk relasjonsmodell.

    • Planlegge, gjennomføre og vurdere tverrfaglige aktiviteter.
    • Utgangspunkt i aktuelle læringsutbyttebeskrivelser for perioden.

Oppgave 3.

  • Pedagogisk ledelse - studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere 3 lederdager, sammenhengende hvis mulig.

    • Veiledning av medarbeidere.
    • Refleksjonssamtale med praksislærer som evaluering.

Arbeidsoppgave 4. Vurderes og godkjennes av praksislærer.

  • Refleksjonsnotat med utgangspunkt i egne erfaringer knyttet til praksis.

Det skal være en løpende vurdering, i samråd med studenten underveis i praksis.

  • Praksis, individuell, karakterskala Bestått / ikke bestått, teller 100%

Vurdering skjer med utgangspunkt i studentens praktiske og teoretiske arbeid i praksisperioden. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis.

Alle oppgaver skal være levert, godkjent og tilgjengelig i Canvas etter gjeldende frist.

Utdanningsinstitusjon og barnehage er likeverdige læringsarenaer med et felles ansvar for innhold, kvalitet, progresjon og vurdering i praksis.

I følge «Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet» har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved andre gangs ikke bestått til samme praksis skal studieretten inndras. Studenter som ikke har bestått, avbrutt eller har gyldig fravær fra praksis, må som hovedregel fremstille seg til ny praksis ved neste ordinære gjennomføring.

Studenten kan fullføre det påbegynte semesteret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt påfølgende studieår

Studenten må skriftlig melde seg opp til ny praksis til praksisadministrasjonen ved studiestart. Ny praksis gjennomføres etter de samme retningslinjene som ordinær praksis.

Studenten vil få brev om Ikke bestått.