Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksisopplæring 3. studieår, 5. semester - Språk, tekst og matematikk og Kunst, kultur og kreativitet
PRA2020
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Praksisopplæring 3. studieår, 5. semester - Språk, tekst og matematikk og Kunst, kultur og kreativitet

PRA2020
Praksisopplæring 3.studieår; omhandler kunnskapsområdene "Språk, tekst og matematikk" og "Kunst, kultur og kreativitet" Dette er et integrert praksisemne, tredje studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning deltid.

Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i tredje studieår er ledelse av barn og barnehagen.

Praksis er variert og skal sikre at studenten får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.

Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studenten til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.

Bestått praksis 2.studieår. Det kreves godkjent politiattest
Bestått praksis 2.studieår. Det kreves godkjent politiattest

Overordnede mål for praksis 2. studieår (gjelder 3. år deltid, 5. semester)

Studenten skal utvikle sider ved barnehagelærerollen, som å:

  • Å framtre som en reflektert pedagogisk leder og fagperson
  • Lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper, og kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis
  • Vise relasjonskompetanse og kunne reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kollegaer
  • Reflektere over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena

Læringsutbytter som gjelder spesielt for 6.praksisperiode, 5. semester

Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om barns undring og utforskende arbeidsmåter knyttet til språk og matematikk.
  • Har grunnleggende kunnskap om språk-, tekst- og matematikkmiljøets betydning for alle barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter.
  • Har kunnskap om kommunikasjon, dramatisk lek, samspill og formidling av kunstfaglig arbeid.
  • Har kunnskap om estetiske virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i musikk, drama og forming.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige-, tekstlige og matematiske utvikling.
  • Kan lede og kritisk reflektere over arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen.
  • Kan legge til rette for barns møter med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk fra fortid og nåtid.
  • Kan lede og veilede estetiske læringsprosesser med barn og voksne, og ivareta barns egne skapende uttrykk.

Generell kompetanse:

Studenten:

  • Er bevisst det språklige og matematiske leke- og læringsmiljøets betydning for barns danning og demokratisk deltakelse.
  • forstår barnehagelærerens betydning som deltaker og rollemodell og evner å inkludere alle barna i estetiske læringsprosesser.

Semesteravgift og pensumlitteratur.

Det må påregnes noen kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak.

Obligatorisk

Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.

Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.

Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Omfang av 6. praksisperiode. 5.semester. 15 dager

Studentene har til vanlig samme praksisbarnehage i begge periodene i 3. studieår. Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som universitetet har samarbeidsavtaler med, eller tilbyr praksisopplæring på studiestedet etter nærmere avtale med studentene.

Studenten skal gjøre seg kjent med Praksishåndbok og rette seg etter de lover og regler som gjelder for Nord universitet og praksisbarnehagen.

Studenten skal anonymisere alle skriv når det gjelder barn og foreldre. Ved bruk av videoopptak, fotografier, lydopptak o.l. må det innhentes spesiell tillatelse fra barnets foreldre/foresatte. Oppbevaring av opptakene må skje i henhold til konsesjonsbestemmelsen for barnehagen.

«Erklæring om taushetsplikt» underskrives av studenten ved studiestart og innleveres i Servicekontoret.Om nødvendig skriver studenten også under "Erklæring om taushetsplikt" på praksisplassen.

Praksis

  • Obligatorisk deltagelse. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis.
  • Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent / bestått for å få karakter i emnet.
    • Utgangspunkt i studentens praktiske og teoretiske arbeid i praksisperioden, Teoretisk og praktisk gjennomføring av oppgaver knyttet til læringsutbyttene
  • Alle oppgaver gjennomføres individuelt og vurderes av praksislærer

Oppgave 1.

  • Presentasjonsbrev av seg selv sendes praksisbarnehagen.
  • Videreutvikle praksiskontrakt (avklare forventninger, arbeidsplan for perioden, veiledning).
  • Dialogsamtale med styrer. Styrer / daglig leder godkjenner referat.
    • Tema: Samarbeid og pedagogisk ledelse i barnehagen knyttet til rammeplan og barnehagens årsplan
  • Referat fra veiledning.
  • Refleksjonsnotat - 1 per uke med utgangspunkt i ledelse av barn og medarbeidere og veiledning.
  • Egen midtveisevaluering.
  • Egen sluttvurdering av perioden.

Oppgave 2.

  • Observasjon med utgangspunkt i erfaring med både systematisk og usystematisk observasjon.
  • Didaktisk planlegging - med utgangspunkt i relevant modell for didaktisk arbeid:

    • Planlegge, gjennomføre og vurdere aktivitet(er) knyttet til kunnskapsområde språk,tekst og matematikk.
    • Planlegge, gjennomføre og vurdere aktivitet(er) knyttet til kunnskapsområdet kunst,kultur og kreativitet.

Oppgave 3.

  • Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere 3 lederdager, sammenhengende hvis mulig.
  • Veiledning av medarbeidere.
  • Evaluering gjennomføres muntlig i veiledning med praksislærer.

Oppgave 4 Vurderes og godkjennes av praksislærer

  • Refleksjonsnotat knyttet til læringsutbytter, profesjonsrolle og pedagogisk grunnsyn.

Alle oppgavene skal være godkjente og tilgjengelig i Canvas etter gjeldende frist.

Endelig vurdering; Praksis, individuell, karakterskala Bestått / ikke bestått, teller 100%

Utdanningsinstitusjon og barnehagen er likeverdige læringsarenaer med et felles ansvar for innhold, kvalitet, progresjon og vurdering i praksis.

I følge «Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet» har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved andre gangs ikke bestått til samme praksis skal studieretten inndras. Studenter som ikke har bestått, avbrutt eller har gyldig fravær fra praksis, må som hovedregel fremstille seg til ny praksis ved neste ordinære gjennomføring.

Studenten kan fullføre det påbegynte semesteret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt påfølgende studieår.