Praksisopplæring 3. studieår, 7. praksisperiode; Ledelse, samarbeid og utvikling og Kunst, kultur og kreativitet
Praksis er en obligatorisk del av barnehagelærerutdanninga.
Praksis 7. periode; omhandler kunnskapsområdene "Ledelse, samarbeid og utvikling" og "Kunst, kultur og kreativitet" Dette er et integrert praksisemne, tredje studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning, deltid.
Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i tredje studieår vårsemester er ledelse av barn og barnehagen.
Praksis er variert og skal sikre at studentene får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.
Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studentene til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.
Emnet er forbeholdt studenter på bachelor barnehagelærerutdanning, deltid
Det kreves godkjent politiattest.
Det kreves bestått praksis 6.periode.
Det kreves godkjent politiattest.
Overordnede mål for praksis 3. studieår vårsemester
Studenten skal utvikle sider ved barnehagelærerollen, som å:
- I stor grad fremstå som barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt.
- Kunne lede barnehagen som lærende organisasjon.
- Øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse.
- Kunne legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek.
- Kunne reflektere over balansen mellom målstyrt pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom hensyn til egne behov og være andreorientert.
Læringsutbytter som gjelder spesielt for 7.periode
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier.
- har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø.
- har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, medarbeidere og eksterne instanser.
- har kunnskap om og innsikt i hvordan fagene i KKK bidrar til barns lek, opplevelser, uttrykksformer, læring og danning.
Ferdigheter
Studenten:
- kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid og se hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid.
- kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre.
- kan motivere til, veilede i og kritisk reflektere over lek - og læringsprosesser i barnehagen.
- kan samarbeide med medarbeidere, foresatte og eksterne samarbeidspartnere til barnets beste.
- kan lede og veilede estetiske læringsprosesser med barn og voksne, og ivareta barns egne skapende uttrykk.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon.
- forstår barnehagelærerens betydning som deltaker og rollemodell og evner å inkludere alle barna i estetiske læringsprosesser.
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Det må påregnes noen kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak.
Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.
Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.
Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.
Omfang av første praksisperiode er 15 dager og gjennomføres i praksisbarnehagen. Studentene har til vanlig samme praksisbarnehage i 6., 7.og 8. praksisperiode. Studenten vil få veiledet praksis under praksisperioden.
I tillegg kommer praksisforberedende møter og praksisoppsummering.
Detaljerte planer for innhold, oppgaver, gjennomføring av praksis og frister for innleveringer og tilbakemeldinger, gjennomgås på praksisforberedende møter.
Mer informasjon ligger på nettsiden for praksis i barnehagelærerutdanningene (lenke til siden).
Praksis
For å bestå praksis må studenten etter en helhetsvurdering ha oppnådd læringsutbyttet for praksisemnet, ha 100% oppmøte, samt gjennomført og fått godkjent alle oppgavene.
Fravær fra praksis eller manglende godkjenning av oppgaver vil i seg selv medføre ikke bestått. Studenter som får ikke bestått i praksis må gjennomføre ny praksis i sin helhet.
Alle oppgaver gjennomføres individuelt og vurderes av praksislærer.
Praksisoppgavene skal ha fokus på observasjon, didaktikk, pedagogisk ledelse og veiledning.
