Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksisopplæring 3. studieår, 6. semester Ledelse, samarbeid og utvikling og Kunst, kultur og kreativitet
PRA2021
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Praksisopplæring 3. studieår, 6. semester Ledelse, samarbeid og utvikling og Kunst, kultur og kreativitet

PRA2021

Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i tredje studieår er ledelse av barn og barnehagen.

Praksis er variert og skal sikre at studentene får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.

Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studentene til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.

Bestått praksis 2.studieår.

Det kreves godkjent politiattest.

Bestått praksis 2.studieår.

Det kreves godkjent politiattest.

Overordnede mål for praksis 3. studieår (gjelder vårsemester 3. år deltid)

Studenten skal utvikle sider ved barnehagelærerollen, som å:

  • I stor grad fremstå som barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt.
  • Kunne lede barnehagen som lærende organisasjon.
  • Øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse.
  • Kunne legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek.
  • Kunne reflektere over balansen mellom målstyrt pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom hensyn til egne behov og være andreorientert.

Læringsutbytter som gjelder spesielt for 7.praksisperiode, 6. semester

Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier.
  • Har kunnskap om profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø.
  • Har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, kolleger og eksterne instanser.
  • Har innsikt i hvordan fagene i KKK bidrar til barns lek, opplevelser, uttrykksformer, læring og danning.
  • Har kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturelt mangfold og kulturarv, og forståelse for hvordan kultur påvirker barns uttrykksformer.
  • Har kunnskap om metoder knyttet til kommunikasjon, dramatisk lek, samspill kunstformidling og synliggjøring av kunstfaglig arbeid i barnehagen og i samfunnet.
  • Har kunnskap om estetiske virkemidler, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i musikk, drama og kunst og håndverk.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurderte et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre.
  • Kan motivere, veilede og kritisk reflektere over utviklings- og læringsprosesser i barnehagen.
  • Kan bruke metoder og teknikker knyttet til utforskning av materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i eget skapende arbeid og lede og utforske disse sammen med barn.
  • Kan legge til rette for barns møter med kunst- og kulturuttrykk.
  • Kan ivareta og synliggjøre barns egne estetiske uttrykk.
  • Kan skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, læring, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek .

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon.
  • Kan se barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarena og sikrer barns ytringer og demokratiske rettigheter ved å fremme deres estetiske uttrykksformer.
  • Forstår barnehagelærerens betydning som deltaker og rollemodell og evner å inkludere alle barna i estetiske læringsprosesser.

Semesteravgift og pensumlitteratur.

Det må påregnes noen kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak.

Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.

Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.

Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Omfang av 7. praksisperiode: 15 dager i 6. semester.

Studentene har til vanlig samme praksisbarnehage i begge periodene i 3. studieår.

Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som universitetet har samarbeidsavtaler med.

Studenten skal gjøre seg kjent med Praksishåndbok og rette seg etter de lover og regler som gjelder for Nord universitet og praksisbarnehagen.

Studenten skal anonymisere alle skriv når det gjelder barn og foreldre. Ved bruk av videoopptak, fotografier, lydopptak o.l. må det innhentes spesiell tillatelse fra barnets foreldre/foresatte. Oppbevaring av opptakene må skje i henhold til konsesjonsbestemmelsen for barnehagen.

«Erklæring om taushetsplikt» underskrives av studenten ved studiestart og innleveres i Servicekontoret.Om nødvendig skriver studenten også under "Erklæring om taushetsplikt" på praksisplassen.

Praksis

  • Obligatorisk deltagelse. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis.
  • Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent / bestått for å få karakter i emnet.
    • Utgangspunkt i studentens praktiske og teoretiske arbeid i praksisperioden, Teoretisk og praktisk gjennomføring av oppgaver knyttet til læringsutbyttene
  • Alle oppgaver gjennomføres individuelt og vurderes av praksislærer

Oppgave 1.

  • Praksiskontrakt videreutvikles med utgangspunkt i forrige periode (avklare forventninger, arbeidsplan for perioden, veiledning).
  • Dialogsamtale med styrer/ daglig leder. Styrer/ daglig leder godkjenner referat. Student leverer godkjent referat i Canvas. Tema som skal berøres i samtalen er: Barnehagen som lærende organisasjon, utvikling og samarbeid.
  • Avdelingsmøte:
    • Studenten skal lede 1 møte i løpet av perioden.
    • Referat sendes ut til møtedeltakerne.
    • Refleksjon fra møtet legges i canvas.
  • Veiledning. Student planlegger og gjennomfører en veiledning med sine medarbeidere på avdelingen, med praksislærer som observatør.
    • Veiledning på veiledning av praksislærer.
    • Refleksjonsnotat fra veiledningsprosessen mellom student og praksislærer i perioden leveres i canvas.
  • Egen midtveisvurdering i perioden.
  • Egen sluttvurdering av perioden.

Oppgave 2.

«Utøvelse av pedagogisk ledelse»

  • Uformell og formell observasjon knyttet til planlegging av utviklingsarbeid
  • Didaktisk planlegging av et avgrenset utviklingsarbeid i samråd med praksislærer med tema knyttet til læringsutbytter fra kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet.
  • Pedagogisk ledelse

    • Overta som pedagogisk leder i minimun 5 dager i samråd med praksislærer. I dialog med praksislærer kan det avgjøres at studenten skal overta ledelsen i flere dager eller hele perioden.
    • Veilede medarbeidere
    • Refleksjonsnotat

Alle oppgavene skal være godkjente og tilgjengelig i Canvas etter gjeldende frist.

Endelig vurdering; Praksis, individuell, karakterskala Bestått / ikke bestått, teller 100%

Utdanningsinstitusjon og barnehagen er likeverdige læringsarenaer med et felles ansvar for innhold, kvalitet, progresjon og vurdering i praksis.

I følge «Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet» har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved andre gangs ikke bestått til samme praksis skal studieretten inndras. Studenter som ikke har bestått, avbrutt eller har gyldig fravær fra praksis, må som hovedregel fremstille seg til ny praksis ved neste ordinære gjennomføring.

Studenten kan fullføre det påbegynte semesteret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt påfølgende studieår.