Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksisopplæring 4. studieår, 7. semester
PRA2022
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Praksisopplæring 4. studieår, 7. semester

PRA2022

Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i fjerde studieår er ledelse av barn og barnehagen.

Praksis er variert og skal sikre at studenten får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.

Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studenten til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.

Bestått praksis 3.studieår.

Det kreves godkjent politiattest.

Bestått praksis 3.studieår.

Det kreves godkjent politiattest.

8.praksisperiode. 7. semester

Overordnet læringsutbytte for praksis høst 4. studieår

Studenten skal utvikle sider ved barnehagelærerollen, som å:

  • I stor grad fremstå som barnehagelærer og kunne reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelse generelt og fordypningen spesielt.
  • Kunne lede barnehagen som lærende organisasjon.
  • Øke sin generelle pedagogiske lederkompetanse.
  • Kunne legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek.
  • Kunne reflektere over balansen mellom målstyrt pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom hensyn til egne behov og være andreorientert.

Læringsutbytter som gjelder spesielt for 8. praksisperiode, 7. semester

Kunnskap

Studenten:

  • Skal kjenne til teori og relevant kunnskapsstoff om barnehagen som lærende organisasjon og barnehagens utvikling og endring i et samfunnsperspektiv.
  • Skal ha kunnskap om og innsikt i teori og ulike aspekter ved pedagogisk ledelse og utvikling i barnehagen.
  • Skal ha kunnskap om og innsikt i egen profesjonsutvikling og danningsprosess.

Ferdigheter

Studenten:

  • Skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere leder handlinger i barnehagen.
  • Skal kunne iverksette pedagogiske utviklingsprosesser.
  • Skal kunne anvende kunnskap om barns utvikling, tilrettelegging og oppfølging i det praktiske arbeidet i barnehagen.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan forstå barnehagen som en lærende organisasjon og barnehagens utvikling og endring i et samfunnsperspektiv.
  • Skal kunne identifisere, beskrive, analysere og vurdere utfordringer og utviklingsområder i barnehagen i henhold til aktuelle mål, planer, lover og forskrifter.
  • Skal kunne reflektere omkring egen kompetanse som pedagogfaglig og profesjonsutøver i barnehagen.
Semester avgift og pensumlitteratur. Det må påregnes noe kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak.

Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.

Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.

Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Omfang av praksisperiode høst: 10 dager i 7. semester.

Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som universitetet har samarbeidsavtaler med.

Studenten skal gjøre seg kjent med Praksishåndbok og rette seg etter de lover og regler som gjelder for Nord universitet og praksisbarnehagen.

Studenten skal anonymisere alle skriv når det gjelder barn og foreldre. Ved bruk av videoopptak, fotografier, lydopptak o.l. må det innhentes spesiell tillatelse fra barnets foreldre/foresatte. Oppbevaring av opptakene må skje i henhold til konsesjonsbestemmelsen for barnehagen.

«Erklæring om taushetsplikt» underskrives av studenten ved studiestart og innleveres i Servicekontoret.Om nødvendig skriver studenten også under "Erklæring om taushetsplikt" på praksisplassen.

Praksis

  • Obligatorisk deltagelse. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis.
  • Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent / bestått for å få karakter i emnet.
    • Utgangspunkt i studentens praktiske og teoretiske arbeid i praksisperioden, Teoretisk og praktisk gjennomføring av oppgaver knyttet til læringsutbyttene
  • Alle oppgaver gjennomføres individuelt og vurderes av praksislærer

Oppgave 1.

  • Presentasjonsbrev av seg selv sendes praksisbarnehagen
  • Videreutvikle praksiskontrakt (avklare forventninger, arbeidsplan for perioden, veiledning)
  • Samtale med styrer. Styrer / daglig leder godkjenner referat.
  • Referat fra møter
  • Refleksjoner over veiledningssamtaler
  • Egen sluttvurdering av perioden

Oppgave 2.

  • Uformell observasjon av barnegruppe og det fysiske miljøet ute og inne,
  • Planlegge, gjennomføre og reflektere grundig over et didaktisk opplegg der det konkret framgår hvordan fagene i fordypningen er anvendt. Fokus på ledelse av barn og barnehage.
  • Bruke teori fra pensum i veiledningssamtaler for å begrunne valg av innhold og refleksjon i etterkant av gjennomføring.

Oppgave 3.

  • Refleksjon over egen profesjonsrolle med vekt på etiske problemstillinger.

Alle oppgavene skal være godkjente og tilgjengelig i Canvas etter gjeldende frist.

Endelig vurdering; Praksis, individuell, karakterskala Bestått / ikke bestått, teller 100%

Utdanningsinstitusjon og barnehagen er likeverdige læringsarenaer med et felles ansvar for innhold, kvalitet, progresjon og vurdering i praksis.

I følge «Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet» har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved andre gangs ikke bestått til samme praksis skal studieretten inndras. Studenter som ikke har bestått, avbrutt eller har gyldig fravær fra praksis, må som hovedregel fremstille seg til ny praksis ved neste ordinære gjennomføring.

Studenten kan fullføre det påbegynte semesteret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt påfølgende studieår.