Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksisopplæring 2. studieår, 4. semester - Overgang barnehage skole
PRA2023
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Praksisopplæring 2. studieår, 4. semester - Overgang barnehage skole

PRA2023
Praksisopplæring 2.studieår; omhandler kunnskapsområdene "Språk, tekst og matematikk" og "Natur, helse og bevegelse" Dette er et integrert praksisemne, andre studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning deltid.

Overordnet perspektiv for praksisopplæringa i andre studieår er ledelse av barn og medarbeidere.

Praksis er variert og skal sikre at studenten får erfaring med ulike sider ved barnehagelæreryrket i et barnehagefelt preget av endring, mangfold og kompleksitet.

Praksisopplæring og kunnskapsområdene skal sammen bidra til at studentene utvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Praksis skal binde sammen de ulike delene i utdanninga, forberede studenten til arbeid i barnehage og til å forstå barns situasjon i familie og samfunn. Praksisopplæringa er en integrert del av de ulike kunnskapsområdene i utdanninga.

Bestått praksis 3.semester høst.

Det kreves godkjent politiattest.

Bestått praksis 3.semester høst.

Det kreves godkjent politiattest.

Læringsutbytter som gjelder spesielt for 5. praksisperiode, 4. semester.

Overgang barnehage - skole.

Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om hvordan barnehage og skole samarbeider for å skape gode overganger for barnet.
  • Har kunnskap om barnehagens årsplan, nasjonal rammeplan for barnehager, skolens styringsdokumenter.
  • Har kunnskap om innhold og arbeidsmåter i barnehagen relatert til overgangen til skole og SFO.
  • har kunnskap om barnehagelærerrollen i arbeidet med de eldste barna i barnehagen.

Ferdighet

Studenten:

  • Kan observere og reflektere om overgangen barnehage/skole imøte med skole/SFO.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan ta ulike perspektiv og reflektere kritisk i forbindelse med overgang barnehage - skole.
Semester avgift og pensumlitteratur. Det må påregnes noe kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak. Se informasjonsside om praksis for mer informasjon.
Obligatorisk

Praksisforberedelse knyttet til kunnskapsområdene.

Pedagogisk aktivitet sammen med barn og personalet i barnehagen.

Gjennom hele praksisopplæringa vil det være en uformell og formell veiledning mellom praksislærer og student, med fokus på å styrke studentens kunnskap innenfor veiledning.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Omfang av 5. praksisopplæring : 5 dager i 4. semester.

Studentene har til vanlig samme praksisbarnehage i begge periodene i 2. studieår.

Nord universitet tildeler praksisplasser i kommuner som universitetet har samarbeid men i perioden knyttet til Overgang barnehage - skole skal studenten ha praksis med de eldste barna (skolestarterne)

Studenten skal gjøre seg kjent med Praksishåndbok og rette seg etter de lover og regler som gjelder for Nord universitet og praksisbarnehagen.

Studenten skal anonymisere alle skriv når det gjelder barn og foreldre. Ved bruk av videoopptak, fotografier, lydopptak o.l. må det innhentes spesiell tillatelse fra barnets foreldre/foresatte. Oppbevaring av opptakene må skje i henhold til konsesjonsbestemmelsen for barnehagen.

«Erklæring om taushetsplikt» underskrives av studenten ved studiestart og innleveres i Servicekontoret.Om nødvendig skriver studenten også under "Erklæring om taushetsplikt" på praksisplassen.

Praksis

  • Obligatorisk deltagelse. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis.
  • Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent / bestått for å få karakter i emnet.
    • Utgangspunkt i studentens praktiske og teoretiske arbeid i praksisperioden, Teoretisk og praktisk gjennomføring av oppgaver knyttet til læringsutbyttene

Praksisopplæringen gjennomføres som en observasjons praksis på tildelt praksisplass i barnehage, på avdeling med de eldste barna i barnehagen.

  • Observasjon av overgangen barnehage/skole og delta i arbeidet med de eldste barna i barnehagen.
    • Praksisfortelling og sosiogram
  • Ha intervju/samtale med praksislærer og styrer med utgangspunkt i læringsutbyttene.
  • Studenten skriver et refleksjonsnotat med utgangspunkt i observasjon og intervju.

Alle oppgavene skal være godkjente og tilgjengelig i canvas etter gjeldende frist.

Endelig vurdering; Praksisopplæring, individuell, karakterskala Bestått / ikke bestått, teller 100%

Vurdering skjer med utgangspunkt i studentens praktiske og teoretiske arbeid i praksisopplæringen. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksisopplæringen.

Utdanningsinstitusjon og barnehagen er likeverdige læringsarenaer med et felles ansvar for innhold, kvalitet, progresjon og vurdering i praksisopplæringen.

I følge «Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet» har studenter rett til å framstille seg til praksisopplæring to ganger. Ved andre gangs ikke bestått til samme praksisopplæring skal studieretten inndras.

Studenter som ikke har bestått, avbrutt eller har gyldig fravær fra praksisopplæring, må som hovedregel fremstille seg til ny praksisopplæring ved neste ordinære gjennomføring. Studenten kan fullføre det påbegynte semesteret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisopplæring gjennomføres normalt i påfølgende studieår.