Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksis i barnevernsarbeid
PRA2034
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Praksis i barnevernsarbeid

PRA2034
Emnet er et praksisemne. I praksisstudiene skal studentene få erfaring med å etablere kontakt med barn og familier, samt utrede/undersøke, vurdere og fatte beslutninger i barnevernssaker.
I praksisstudiene skal studentene få erfaring med å etablere kontakt med barn og familier, samt utrede/undersøke, vurdere og fatte beslutninger i barnevernssaker. Videre skal studenten delta i samarbeidsmøter og få kjennskap til tverrfaglig samarbeid på individ- og systemnivå.

Må være tatt opp som student på bachelor i barnevern. Hele første studieår må være bestått for å kunne ta emnet. Dette innebærer følgende emner:

For kull 2020 - 2022: EX150/EX151 Dannelsessemester, SOA10001 Introduksjon til barnevern, PRA1024 Praksis i sosiale relasjoner eller PRA1025 Mentorskap i flerkulturell kontekst, og RE120S introduksjon til jus

F.o.m kull 2023: EXF1000 Exfac, FIL1005 Exphil, SOA1003 Introduksjon til sosialt arbeid som profesjonsfag og akademisk disiplin, SOA1004 Sosialt arbeids rettslige og teoretiske perspektiver - barnevernspedagog, og PRA1024 Praksis i sosiale relasjoner eller PRA1025 Mentorskap i flerkulturell kontekst.

Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om den aktuelle organisasjonens/institusjonens oppgaver, rolle og funksjon der han/hun er i praksis.
  • Har kunnskap om organisasjonens/institusjonens plass i et større nettverk av velferdstjenester.
  • Har bred kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer, problemstillinger og prosesser.
  • Har kunnskap om systematisk arbeid med familier og nettverk.
  • Kjenner til tverrfaglig samarbeid på individ- og systemnivå.
  • Har bred kunnskap om vurdering og forståelse av barns beste og barn og familiers rettigheter, deriblant samiske barns rett til eget språk og kultur.
  • Har bred kunnskap om profesjonsetikk, etiske verdier, dilemma og problemstillinger i barnevernsfeltet.
  • Kan oppdatere sin kunnskap om relevant lovverk, retningslinjer og veiledere.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag til å arbeide systematisk og målrettet med barn unge og familier.
  • Kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn, unge, deres foreldre og foresatte i lærings-, mestrings- og endringsprosesser.
  • Kan anvende forsknings-, praksis- og erfaringsbasert kunnskap for å utrede barn og unges omsorgssituasjon og atferd og tilrettelegge hensiktsmessige tiltak.
  • Kan beherske å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inklusjon, deltakelse og medvirkning.
  • Kan planlegge og gjennomføre samarbeidsmøter.
  • Kan anvende kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse.
  • Kan reflektere kritisk over egen profesjonelle rolle og verdier i samspill med barn, unge, familier og kollegaer, samt justere praksis under veiledning.
  • Kan anvende relevant lovverk, regelverk og veiledere i faglige vurderinger, samt dokumentere disse.
  • Kan beherske relevante digitale kvalitetssystemer, journalførings- og dokumentasjonsverktøy.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere barnevernsfaglig arbeid på en etisk og faglig forsvarlig måte, både selvstendig og sammen med andre.
  • Har innsikt i egen forforståelse, holdninger og verdier og betydningen av relasjonskompetanse i barnevernfaglig arbeid.
  • Har innsikt i hvordan forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og personlige ferdigheter samspiller i utøvelsen av barnevernsfaglig arbeid.
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer med kollegaer og praksisveileder, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
  • Kan dokumentere og formidle faglig kunnskap og vurderinger i barnevernsarbeid, muntlig og skriftlig.
Studentene må påregne noen utgifter i forbindelse med transport, kost og losji utover semesteravgift og pensumlitteratur. Dekning av bo- og reiseutgifter er regulert av egne retningslinjer.
Obligatorisk.

Veiledet praksis

Innebærer at studenten jobber med sine læringsutbytter i praksisfeltet under veiledning fra profesjonsutøvere. Praksis som læringsarena har som intensjon å gi utvikling i kunnskap, ferdigheter og personlig kompetanse der refleksjon over egen rolle er sentral.

Egenstudier

innebærer at studenten jobber med pensum knyttet til praksisstedets aktivitet, læringsutbytte i emnet og skriftlige arbeider som skal leveres i praksisperioden.

Individuell veiledning

fra faglærer benyttes for å støtte arbeidet med skriftlige arbeider i praksis. Skriftlige arbeider og individuell veiledning har til hensikt å bidra til integrasjon mellom teori og praksis og stimulere til refleksjon over profesjonsrollen og praksisutøvelse.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Emnet består av 20 uker praksis i fjerde semester. Praksisreglementet inneholder utfyllende prosedyreregler og bestemmelser for gjennomføring og vurdering.

Sammensatt vurdering:

Praksis (PR). Karakterregel bestått/ikke bestått. For å bestå praksis (PR) må læringsutbytte være oppnådd, krav til tilstedeværelse være oppfylt, og de skriftlige arbeidene være godkjent. Ved ikke-bestått praksis, må praksis tas på nytt i sin helhet. Se utfyllende prosedyreregler for gjennomføring og vurdering av praksis i praksisreglement.

Oppgave (OP), individuell. Leveres mot slutten av praksisperioden. Karakterregel Bestått/ikke bestått.

Praksis i emnet er en veiledet praksis, og studenten gis veiledning fra en praksisveileder (profesjonsutøver) i hele praksisperioden. Studenten følges også opp av en faglærer fra universitetet gjennom hele praksisperioden, og mottar tilbakemelding fra faglærer på skriftlige arbeider underveis i praksis.

Ved innlevering av Oppgave (OP) er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et utrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).

Det gis tilbud om veiledning fra faglærer på OP.