Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksis 6. periode
PRA5003
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksis 6. periode
PRA5003
Praksisopplæring 6.periode har et omfang på 15 dager og gjennomføres i grunnskolens ungdomstrinn eller videregående skole. Innholdet i emnet vil ha hovedfokus på læringsledelse.
Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler. Emnet er for studenter tatt opp på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag.
Bestått praksis tredje studieår.
Bestått praksis tredje studieår.
Kunnskap
Studenten:
- Har inngående kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
- Har inngående kunnskap om barn og unges utvikling, læring og danning i ulike sosiale, flerkulturelle kontekster og om hvordan kunnskapen kan anvendes for å tilpasse opplæringen til alle elevers forutsetning og behov
- Har inngående kunnskap om elevmangfoldet, med særlig fokus på elever med særskilte behov og flerkulturell bakgrunn
Ferdigheter
Studenten:
- Kan ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der opplæringen tilpasses elevenes behov
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å involvere og bygge relasjoner til elever, foresatte, kolleger og andre involverte i og utenfor skolen
- Kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiv ved skolens arbeid
- Kan stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
- Kan bidra aktivt til endringsprosesser og ta ansvar for samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- Kan involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i opplæringen
Semester avgift og pensumlitteratur. Det må påregnes noe kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak.
Praksis i grunnskole eller videregående skole
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Det er krav om 100% obligatorisk deltakelse i praksis.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.