Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Praksis 7. periode
PRA5004
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Praksis 7. periode

PRA5004
Praksisopplæring 7.periode har et omfang på 15 dager og gjennomføres i grunnskolens ungdomstrinn eller videregående skole. Innholdet i emnet vil ha hovedfokus på læringsledelse.

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler. Emnet er for studenter tatt opp på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag.

Bestått praksis tredje studieår.

Bestått praksis tredje studieår.

Kunnskap

Studenten:

  • Har inngående kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø
  • Har inngående kunnskap om barn og unges utvikling, læring og danning i ulike sosiale, flerkulturelle kontekster og om hvordan kunnskapen kan anvendes for å tilpasse opplæringen til alle elevers forutsetning og behov
  • Har inngående kunnskap om elevmangfoldet, med særlig fokus på elever med særskilte behov og flerkulturell bakgrunn

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan ta ansvar for å utvikle og lede inkluderende, kreative, trygge og helsefremmende læringsmiljøer der opplæringen tilpasses elevenes behov

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å involvere og bygge relasjoner til elever, foresatte, kolleger og andre involverte i og utenfor skolen
  • Kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiv ved skolens arbeid
  • Kan stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
  • Kan bidra aktivt til endringsprosesser og ta ansvar for samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • Kan involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i opplæringen
Semester avgift og pensumlitteratur. Det må påregnes noe kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Nord universitet yter tilskudd til reiseutgifter etter gjeldende vedtak.
Praksis i grunnskole eller videregående skole.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Det er krav om 100% obligatorisk deltakelse i praksis.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.