Sekundæranalyse; Systematisk/scoping litteraturgjennomgang; Metaanalyse og metasyntese
Dette metodekurset omfatter sekundæranalyse, systematisk/scoping litteraturgjennomgang, metaanalyse og metasyntese.
Kurset tar sikte på å forbedre kunnskapen og ferdighetene til doktorgradskandidater som skal bruke disse forskningsmetodene som del av forskningen.
Kurset utstyrer kandidatene med grunnleggende kunnskap og ferdigheter for å kunne planlegge og gjennomføre forskning av høy kvalitet i forbindelse med deres faglige utvikling.
Kurset handler spesielt om sentrale aspekter ved skriving av forskningsprotokollen; registrering av litteraturgjennomgangens protokoll i PROSPERO; prinsipper for søk i nasjonale og internasjonale databaser; introduksjon og tilgang til nasjonale datakilder (for eksempel HUNT, TIMMS eller PISA databaser); kritisk vurdering av primærstudier og risiko for bias; datautvinning; dataanalyse og kunnskapssyntese med bruk av både kvalitative og kvantitative metoder; tolking; rapportering og formidling av forskingsfunn.
Etter endt emne
Kunnskap
Kandidaten:
- Har avansert kunnskap om og behersker sekundæranalyse, systematisk/scoping litteraturgjennomgang, metaanalyse og metasyntese når det gjelder forskningsspørsmål, forskningsdesign og studieprosessen og rapport av funn.
- Kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen, samt bidra til utvikling av disse forskningsmetodene i forskingsprosjekter i henhold til kandidatens relevante fagbakgrunn.
Ferdigheter
Kandidaten:
- Kan anvende kunnskap og identifisere nye relevante problemstillinger i, formulere problemstillinger, og gjennomføre studier av høy kvalitet ved å innsamle nødvendig data og tilpasse analyse i lys av målsetninger med bruk av både primær og sekundær data.
- Kan håndtere faglige/tverrfaglig spørsmål og utvikle en modell av egen forskningsdesign
Generell Kompetanse
Kandidaten
- Kan redegjøre for styrker og svakheter ved disse forskningsmetodene med hensyn til bruk av funn innen fagområdet
- Kan vise en kritisk tilnærming til vitenskapelige artikler som bruker disse forskningsmetodene, særlig når det gjelder validitet og reliabilitet
- Kan identifisere nye relevante etiske problemstillinger og utøve forskningen sin med faglig integritet og bidra til nytenking og innovasjonsprosesser
- Kan delta i faglige og tverrfaglige forskingsprosjekter
Arbeidskrav: Det inngår ett arbeidskrav i emnet og det må være godkjent før endelig eksamen. Vurderingsuttrykk godkjent/ikke godkjent. Kandidatene to og to (i grupper) får i oppgave å lese en artikkel som har brukt en av disse forskningsmetodene i henhold til deres relevante fagbakgrunn og diskutere sammen og skrive en kritisk rapport (1000 ord) om forskningsspørsmålet/hypotesen, det konseptuelle rammeverket, forskningsdesign, datainnsamling, og dataanalyse. Det må leveres innen en uke etter at kursets undervisning er avsluttet. Arbeidskravet må være godkjent før eksamen. Vurderingsuttrykk godkjent/ikke godkjent.
Endelig vurdering som individuell hjemmeeksamen (2 uker):
Kandidatene individuelt får i oppgave til å skrive en forskningsprotokoll (10 sider) innen helse/pedagogikk bestående av forskningsspørsmålet/hypotesen, det konseptuelle rammeverket, forskningsdesign og årsak til utvelgelse, datakilde, dataanalyse, validitet og reliabilitetsprosess, og hvordan resultatene skal rapporteres. Det må levers innen 2 uker i det digitale eksamenssystemet Inspera.
Hjemmeeksamen må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Det brukes intern og ekstern sensor.