Emnebeskrivelse for 2024/25
Rådgivning og danning
RÅD6001
Emnebeskrivelse for 2024/25

Rådgivning og danning

RÅD6001
Emnet har fokus på sosialiserings- og danningsprosesser i det seinmoderne samfunnet, ulike utfordringer og metodiske tilnærminger i rådgivningsarbeid og rådgiverens personlige utvikling/danning.
«Rådgivning og danning» er et sosialpedagogisk forankret masteremne som gir kompetanse for rådgivnings-/veiledningsarbeid på ulike yrkesområder. Emnet gir inngående kunnskap om hvordan samfunnsmessige forhold påvirker sosialiserings- og danningsprosesser og dermed rådgivningsarbeidet i dagens seinmoderne samfunn. Det legges vekt på at studentene utvikler evne til selvstendig, kritisk analyse av sosiale situasjoner og god innsikt i hvordan de gjennom rådgivningsarbeid kan tilrettelegge for barn/unge/voksnes læring og danning. Emnet bidrar til personlig utvikling og relasjonskompetanse gjennom praktisk trening i kommunikasjon, ulike veiledningsmåter og etiske vurderinger. Studentenes egne erfaringer utgjør et viktig grunnlag for utvikling av deres rådgivningspraksis. Studenter som er i relevant jobb, kan bruke denne som utprøvingsarena.
Emnet er forbeholdt studenter på studieprogrammet Rådgivning og danning.

Kunnskaper

Ved gjennomført emne skal studenten:

  • ha avansert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i dagens mangfoldige og multikulturelle kunnskapssamfunn, og særskilt innsikt i trekk ved barne- og ungdomskulturen
  • ha god innsikt i sentral danningstematikk og dens relevans for rådgivningspraksis
  • ha utførlig kjennskap til sentrale tradisjoner, perspektiver og metoder i rådgivning
  • ha inngående kunnskap om kommunikasjon, konflikt og profesjonsetiske perspektiver i rådgivning
  • ha innsikt i spesielle utfordringer knyttet til rådgivning i et demokrati- og mangfoldsperspektiv
  • ha god kjennskap til nyere forskning om sosialisering og om rådgivningsmetodikk

Ferdigheter

Ved gjennomført emne skal studenten:

  • med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap kunne reflektere kritisk og selvstendig over rådgivningens rolle i det seinmoderne samfunnet
  • kunne redegjøre for sammenhenger mellom endringer i oppvekstmiljø og arbeidsliv og utviklingen av identitet og tilhørighet
  • kunne reflektere faglig selvstendig over sosial ulikhet og utdanningsvalg med utgangspunkt i kultur, klasse og kjønn
  • kunne anvende relevante metodiske verktøy i bestemte rådgivningssituasjoner
  • kunne bidra til å utvikle barn, unge og voksnes evne til livsmestring og medvirkning
  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere individuelle rådgivningsforløp ved hjelp av fagkunnskap og på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Ved gjennomført emne skal studenten:

  • kunne reflektere kritisk og selvstendig over betydningen av egen bakgrunn, personlighet og personlig kompetanse i rådgiverrollen, og over utviklingen av egen relasjonskompetanse i møte med mennesker fra ulike kulturer og sosiale kontekster
  • kunne analysere hvordan ulike sosiale kontekster og kategorier påvirker elever og andre gruppers selvoppfatning, inkludering og livsmestring
  • på en grundig måte kunne drøfte dilemmaer knyttet til rådgivning som en praksis i spenningsfeltet mellom tilpasning og danning
  • kunne utøve selvstendig faglig skjønn i drøfting av etiske dilemmaer i rådgivning
  • kunne analysere rådgivningsrelasjoner/-samtaler ut fra en faglig forståelse av maktforhold og asymmetri

Det er kostnader til semesteravgift og pensumlitteratur.

Studentene må ha personlig pc med webkamera og headset av god kvalitet.

Lærere og skolerådgivere kan søke individuelt om vikar-/stipendordning via Kompetanse for kvalitet (frist 1. mars) for å ta emnet.

Teoriemne, obligatorisk

Emnet går over et studieår/to semester og har til sammen 8 studiesamlinger. Den første samlingen varer i 3 dager og avvikles ved Nord universitet Bodø. De øvrige samlingene varer i 2 dager og avvikles via pc/videoklasserom på nett.

Under samlingene benyttes undervisningsformer som forelesninger, plenums- og gruppediskusjoner, øvelser, demonstrasjoner, muntlige studentframlegg og annet.

På 1. samling på campus blir studenten kjent med emnet, universitetet, lærere og medstudenter. Disse faktorene har stor betydning for aktiv deltakelse i de videre digitale samlingene, noe som er nødvendig for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Undervisningen er sterkt dialog- og praksisrettet og inneholder en rekke praktiske øvelser. Det kreves aktiv deltakelse i samarbeidsgrupper. En må ha deltatt løpende og aktivt i undervisningen for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.

Studentene må sette seg inn i bruken av webbaserte undervisningsverktøy.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Det benyttes sammensatt vurdering (SV): Alle enhetene, beskrevet nedenfor, må være bestått for å få emnet som helhet bestått.

  • Obligatorisk deltakelse 1 (OD): Det er krav om minimum 80% deltakelse på 1. samling. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Obligatorisk deltakelse 2 (OD): Det er krav om minimum 80% deltakelse på emnets undervisning totalt. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 1 (AK): Fagtekst. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 2 (AK): Skriftlig arbeid - plan for praktisk gjennomføring av individuell rådgivning. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 3 (AK): Muntlig framlegg/videopresentasjon i grupper. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 4 (AK): Gjennomføring av individuell rådgivning og levering av skriftlig rapport. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen (HJ): 5 dager. Karakter A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.

Arbeidskrav 2 må være godkjent før studenten kan starte på Arbeidskrav 4. Alle OD og AK må være godkjent for å framstille seg til HJ.

Alle hjelpemidler

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.