Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Tverrprofesjonell samarbeidslæring
SA270S
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Tverrprofesjonell samarbeidslæring

SA270S
Emnet omhandler faglige, tverrfaglige og yrkesetiske problemstillinger sosialarbeideren vil kunne møte i utøvelsen av faget.
Emnet omhandler faglige, tverrfaglige og yrkesetiske problemstillinger sosialarbeideren vil kunne møte i utøvelsen av faget. Gjennom kurset skal studentene øke sin kompetanse i å handle forsvarlig i møtet med mennesker i utsatte livssituasjoner og oppøve evnen til å identifisere og reflektere over ulike dilemma de vil møte som praktikere. For å kunne bistå de som møtes i arbeidet vil det i mange situasjoner være behov for samarbeid sammen med og på tvers av profesjoner. Utfordringer og muligheter i slikt samarbeid er i fokus i dette emnet. Kurset vil inneholde ferdighetstrening i tillegg til forelesninger og arbeid i grupper.
Emnet er forbeholdt studenter på bachelor i sosialt arbeid og bachelor i barnevern

For å kunne ta emnet, må studenten ha bestått:

For kull 2020 - 2022: EX150/EX151 Dannelsessemester, SOA1000/SOA1002 Introduksjon til sosialt arbeid eller SOA10001 Introduksjon til barnevern, PRA1024 Praksis i sosiale relasjoner eller PRA1025 Mentorskap i flerkulturell kontekst, RE120S introduksjon til jus og SOA2002 Sosialt arbeids roller, relasjoner og metoder.

F.o.m kull 2023: EXF1000 Exfac, FIL1005 Exphil, SOA1003 Introduksjon til sosialt arbeid som profesjonsfag og akademisk disiplin, SOA1004 Sosialt arbeids rettslige og teoretiske perspektiver - barnevernspedagog eller SOA1005 Sosialt arbeids rettslige og teoretiske perspektiver - sosionom , PRA1024 Praksis i sosiale relasjoner eller PRA1025 Mentorskap i flerkulturell kontekst, og SOA2002 Sosialt arbeids roller, relasjoner og metoder.

Kunnskaper

Studenten:

  • Har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
  • Har bred kunnskap om relevante metoder og verktøy for samhandling med andre profesjonelle, brukere og pårørende.
  • Har bred kunnskap om velferdsstatens struktur, ansvars- og oppgavefordeling og sentrale profesjoner.
  • Har bred kunnskap om sentral lovgivning om samarbeid og samhandling innenfor velferds-tjenestene
  • Har bred kunnskap om hvordan tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid kan skje innenfor rammene av taushetsplikt.
  • Har kjennskap til digitale verktøy og egnet teknologi for samhandling og samarbeid.
  • Har kunnskap om betydningen av egen rolle, kunnskap, og arbeidsform i samarbeidsrelasjoner med andre profesjonsutøvere.
  • Har kjennskap til profesjonsetikk, egne verdier og hvordan de kan påvirke faglige forståelser og valg.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende faglig kunnskap og kompetanse til å initiere og lede tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
  • Kan beherske å bruke digitale verktøy for å gjennomføre samarbeidsmøter.
  • Kan reflektere over muligheter og begrensinger ved digitale verktøy og teknologi i samhandlingsprosesser.
  • Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i samarbeid med andre i sammensatte og konfliktfylte situasjoner.
  • Kan anvende faglig kunnskap til å samarbeide tverr- og flerfaglig for å avhjelpe sammensatte problemer og gi koordinert hjelp.
  • Kan reflektere over utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelt samarbeid.
  • Kan reflektere over betydningen av organisasjoners kultur- og verdisyn, strukturer og oppgaver for tverrfaglig samarbeid
  • Kan reflektere over egen rolle, verdier og arbeidsform i samarbeidsrelasjoner med andre profesjonsutøvere.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har innsikt i relevante tverrprofesjonelle og yrkesetiske problemstillinger.
  • Kan utveksle synspunkt på og kjennetegn ved egen og andres profesjon og kompetanse med andre, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
  • Kan utveksle erfaringer om/med tverrprofesjonelt samarbeid med andre, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
  • Kan planlegge, lede og gjennomføre samarbeidsmøter med andre profesjonsutøvere.
  • Har innsikt i egne verdier og holdninger i og til tverrprofesjonelt samarbeid.
  • Kan formidle kunnskap om, og fremgangsmåter for, fler- og tverrprofesjonelt samarbeid muntlig og skriftlig.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur
Obligatorisk

Emnet undervises som langsgående emne ved studiested Bodø og Levanger og samlingsbasert ved studiested Mo i Rana. Ved samlingsbasert organisering, er forelesninger og seminarer og ferdighetstrening integrert innenfor samlingsukene.

Forelesninger

brukes til å gi en introduksjon til temaene som inngår i emnet, belyse pensum og synliggjøre koblinger mellom teori og praksis. Noen av forelesningene kan holdes digitale på tvers av studiestedene.

Seminarer

brukes for trening i anvendelse av perspektiver og teori og refleksjon.

Ferdighetstrening

benyttes i praktisk trening i anvendelse av digitale verktøy som samhandlingsarena. Digital ferdighetstrening kan foregå på tvers av studiestedene.

Egenstudier

innebærer at studentene jobber selvstendig med forberedelser og etterarbeid til forelesninger, pensum og individuelle oppgaver. Det forventes at studenten legger en plan for eget arbeid med emnet

Årlige evalueringer som inngår i universitetets kvalitetssikringssystem

Emnet har sammensatt vurdering bestående av:

  • Arbeidskrav (AK), oppgave ifm seminaraktivitet. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100.
  • Obligatorisk deltakelse (OD), 80% deltakelse i deler av undervisningen. Obligatorisk undervisning markeres i undervisningsplan som kunngjøres i canvas. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100.Oppmøte beregnes pr økt
  • Hjemmeeksamen (HJ), individuell, 3 dager. Karakterregel A-F. Teller 100/100.
  • Godkjent arbeidskrav (AK) og obligatorisk deltakelse (OD) er vilkår for å kunne ta hjemmeeksamen
Ved hjemmeeksamen er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et utrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).