Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Barnevernsarbeid
SA271S
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Barnevernsarbeid

SA271S
Emnet skal gi studentene kunnskap om, og ferdigheter i, arbeid innen arbeid i kommunalt og statlig barnevern og på arenaer der barn, unge og familier er og deltar. Gjennomgående perspektiver er medvirkning, mangfold, makt og kritisk refleksjon. Praktiske øvelser og refleksjonsoppgaver vektlegges. Sentrale tema her vil være: Samarbeid med andre profesjonelle, barn, unge og foreldre, kommunikasjons- og relasjonskompetanse, ulike barnevernstiltak, samt bruk av helsefremmende tiltak og aktiviteter i arbeidet med barn og unge.

Emnet er for Bachelor i barnevern ved studiested Bodø. Studenten må ha bestått samtlige emner på første og andre studieår på Bachelor i barnevern for å få starte på emnet. Dette innebærer følgende emner:

Emnet er for Bachelor i barnevern ved studiested Bodø. Studenten må ha bestått samtlige emner på første og andre studieår på Bachelor i barnevern for å få starte på emnet. Dette innebærer følgende emner:

For kull 2020 - 2022: EX150/EX151 Dannelsessemester, SOA1001 Introduksjon til barnevern, PRA1024 Praksis i sosiale relasjoner eller PRA1025 Mentorskap i flerkulturell kontekst, RE120S introduksjon til jus, SOA2002 Sosialt arbeids roller, relasjoner og metoder, MET2003 Samfunnsvitenskapelig metode og kunnskapsutvikling og PRA2034 Praksis i barnevernsarbeid.

F.o.m kull 2023: EXF1000 Exfac, FIL1005 Exphil, SOA1003 Introduksjon til sosialt arbeid som profesjonsfag og akademisk disiplin, SOA1004 Sosialt arbeids rettslige og teoretiske perspektiver - barnevernspedagog, PRA1024 Praksis i sosiale relasjoner eller PRA1025 Mentorskap i flerkulturell kontekst, SOA2002 Sosialt arbeids roller, relasjoner og metoder, MET2003 Samfunnsvitenskapelig metode og kunnskapsutvikling og PRA2034 Praksis i barnevernsarbeid.

Emnet kan også tas av innvekslende studenter fra tilsvarende program som FSV har avtale med.

Kunnskap

Studenten:

  • Har bred kunnskap om barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner, og om sammenhenger mellom livssituasjon, levekår og oppvekst.
  • Har bred kunnskap om formål, kriterier og saksbehandlings-regler knyttet til tvungne tiltak i barneverntjenester, herunder omsorgsovertakelse og institusjons-plassering
  • Har bred kunnskap om fremgangsmåte, konsekvenser, samarbeid og etiske dilemmaer i vurderinger og beslutninger om hjelpetiltak, omsorgsovertakelse, fosterhjemplassering og institusjonsplassering.
  • Har bred kunnskap om familie- og nettverksarbeid, samspill og utviklingstøttene omsorg
  • Har kunnskap om etiske dilemmaer i vurdering og forståelse av barns beste og barn og familiers rettigheter
  • Har bred kunnskap om ulike pedagogiske metoder og miljøterapeutiske tiltak innen barnevernsarbeid.
  • Har bred kunnskap om psykisk helse og rus, og mulige problemskapende sammenhenger i barn, unge og foreldres livssituasjon.
  • Har bred kunnskap om samarbeid med andre profesjonelle, barn og foreldre, og barns rett til medvirkning
  • Kjenner til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til barnevernets oppgaver og mandat.
  • Kan oppdatere sin kunnskap om politiske føringer, retningslinjer og lovverk relevant for arbeid med barn, unge og familier.
  • Kan oppdatere sine faglige kunnskaper gjennom bruk av digitale ressurser.
  • Har kunnskap om kvalitetsarbeid og risiko for uønskede hendelser i barnevernstjenestene, og kjenner til metoder for å følge dette systematisk.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende kunnskap fra barn, unge og foreldre og legge til rette for medvirkning og samarbeid.
  • Kan reflektere kritisk over eget uttrykk og rolle i samtaler og aktiviteter med barn og unge.
  • Kan beherske forebyggende og helsefremmende arbeid på arenaer der barn og unge oppholder seg.
  • Kan anvende faglig kunnskap om kulturelt mangfold og relasjonskompetanse til å kommunisere og samarbeide hensiktsmessig med barn, unge og foresatte, herunder beherske å anvende tolk.
  • Kan anvende erfaringer og kunnskap fra praksis til å reflektere kritisk over maktforhold, institusjonelle og politiske krav, profesjonalitet, etiske dilemmaer og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn og familier.
  • Kan anvende faglig kunnskap og skjønn til å veilede barn, unge, deres foreldre og foresatte i lærings-, mestrings- og endringsprosesser.
  • Kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å arbeide systematisk og etisk forsvarlig i kartlegging, vurderinger og beslutninger om hjelpetiltak, omsorgsovertakelse, fosterhjemsplassering og institusjonsplassering.
  • Kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag i planlegging og gjennomføring av pedagogiske metoder og miljøterapeutisk arbeid.
  • Kan anvende juridisk kunnskap til å avgjøre konkrete saker, herunder å utrede og begrunne tvungne tiltak.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og formidle tiltak og tjenesteutforming i kommunalt barnevern og institusjoner med utgangspunkt i barnets beste.
  • Har innsikt i verdikonflikter som kan oppstå i barnevernfaglig arbeid og i egen reaksjon og håndtering av disse.
  • Kan planlegge, gjennomføre, begrunne, evaluere og dokumentere barnevernfaglig arbeid selvstendig og sammen med andre, samt utveksle synspunkter og erfaringer om utfordringer og løsninger.
  • Har innsikt i hvordan lovgivning omkring tvungne tiltak i velferdstjenester gir rammer og føringer for arbeid med barn, unge og familier.
  • Kan analysere og formidle problemstillinger, gjøre faglige begrunnede vurderinger og utveksle faglig begrunnede synspunkter på løsninger skriftlig og muntlig sammen med andre.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur
Obligatorisk

Forelesninger

brukes til å gi en introduksjon til temaene som inngår i emnet, belyse pensum og synliggjøre koblinger mellom teori og praksis.

Seminarer og ferdighetstrening

brukes for ferdighetstrening i anvendelse av kritisk refleksjon over erfaringer fra praksis, og for å simulere sentrale prosesser i barnevernsarbeid, som fylkesnemdsak og samtaler med barn og foreldre om samspillsproblemer og i konfliktfylte situasjoner. Det benyttes rollespill og drama som uttrykksform og verktøy simulering og for refleksjon over egen profesjonsrolle og uttrykk og bevissthet om egen rolle i gruppe med andre. Det er obligatorisk å delta i ferdighetstreningen med bakgrunn i at å tilegne seg nye ferdigheter krever praktisk øvelse i samspill med andre. Hensikten er å utvikle egen praksis videre, selvstendig og sammen med andre.

Egenstudier

innebærer at studentene jobber selvstendig med forberedelser og etterarbeid til forelesninger, pensum og individuelle oppgaver. Det forventes at studenten legger en plan for eget arbeid med emnet

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis - evaluering og slutt - evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitets sikringssystem.
Ingen

Sammensatt vurdering:

OD1: Deltakelse i aktivitetsfag. Karakterregel godkjent/ikke godkjent,

OD2: 80% deltakelse på deler av undervisning. Obligatorisk undervisning markeres i undervisningsplan som kunngjøres i canvas. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100.

Arbeidskrav: Arbeidsfremvisning. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100.

Muntlig eksamen. Karakterregel A-F. Teller 40/100.

Oppgave: Karakterregel A-F. Teller 60/100.

Eksamen kan besvares på norsk, svensk og dansk.

Muntlig eksamen gjennomføres uten hjelpemidler, penn og (blankt) papir er tillatt.

Ved innlevering av Oppgave (OP) er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et utrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).