Emnebeskrivelse for 2024/25
Samfunnsfag i dagens skole
SAM1015
Emnebeskrivelse for 2024/25

Samfunnsfag i dagens skole

SAM1015
Hva må en samfunnsfaglærer kunne i dag, og hvordan jobber en samfunnsfaglærer? Dette emnet git en introduksjon til samfunnsfag som skolefag.
Dette emnet gir en innføring i noen sentrale tema og problemstillinger som er særlig aktuelle for samfunnsfaglærere i dagens skole. Du vil få kjennskap til samfunnsfagets rolle og plass i skolen, og se nærmere på læreplanen i samfunnsfag. Emnet tar også spesielt opp to sentrale tema som er relevante for alle klassetrinn, og som viser bredden av hva en samfunnsfaglærer driver med: Urfolksperspektiv og digital kompetanse.

Emnet er åpent for for alle som har generell studiekompetanse og tilbys også som enkeltemne.

Les mer om opptak til enkeltemner her: Opptak til enkeltemner (nord.no)

KUNNSKAP

Studenten

  • Har kunnskap om samfunnsfagets innhold, arbeidsformer og mandat i skolen.
  • Har kjennskap til læreplanen i samfunnsfag for grunnskolen, og dens funksjon og utvikling
  • Har kunnskap om fornorskingspolitikken og sentrale teoretiske begrep knyttet til minoritet og urfolk.
  • Har kjennskap til hvordan man kan tilrettelegge for estetiske læringsprosesser i samfunnsfag.
  • Har kunnskap om medias samfunnsrolle, den nyere medieutviklingen inkludert falsk og ekte informasjon, samt konsekvenser for demokratiet.

FERDIGHETER

Studenten

  • Kan drøfte konsekvensene av ny teknologi som kunstig intelligens i samfunnet og skolen.
  • Kan innhente god kunnskap og ressurser for undervisning om samisk og urfolk tilpasset eget lokalsamfunn.
  • Kan reflektere over egen yrkesutøvelse i et urfolksperspektiv.

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • Kan anvende forskningsbasert kunnskap og teoretiske begreper tatt opp på emnet i en reflekterende framstilling.
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre, og gjennom dette bidra til utvikling av egen og andres praksis.
  • Kan finne og kritisk vurdere ulike læremidler og læringsressurser om samfunnsfaglige tema.
Utover semesteravgift, pensumlitteratur og feltarbeid/ekskursjoner forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Valgfritt

Studiet er nettbasert, og forutsetter aktiv digital deltagelse gjennom studieåret. Aktiv deltakelse og dialog er nødvendig for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Dette gjelder også gjennomføring av arbeidskrav. (AK)

I tillegg til nettaktivitet vil det gis tilbud (frivillig) om ekskursjoner, institusjonsbesøk og praktiske arbeid.

Det vil bli gitt tre arbeidskrav i løpet av semesteret.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Det er ingen praksis knyttet til studiet.

Sammensatt vurdering (SV)

Den endelige karakteren i emnet er satt sammen av to eksamenskomponenter:

  • Arbeidskrav (AK): Tre arbeidskrav, som vil kunne være både individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Vurderingsuttrykk: Godkjent/Ikke godkjent.Teller 0/100 av karakteren
  • Hjemmeeksamen (HJ): Skriftlig individuell eksamen, Varighet: 3 dager. Teller 100/100 av karakteren, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Alle arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Alle hjelpemidler er tillatt.

Unntak:

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.